احضار دو خواهر و شوهر خواهر آتنا دائمی به دادسرای زندان اوین با شکایت «ضابطین قضایی»

0
496

یک منبع آگاه گفت دو خواهر و همسر خواهر آتنا دائمی، فعال مدنی زندانی «جهت پاره ای از توضیحات» به شعبه چهارم «دادسرای شهید مقدس» مستقر در زندان اوین احضار شده‎اند. به گفته این منبع «انسیه دائمی، هانیه دائمی و حسین فاتحی همسر هانیه دائمی» طبق این احضاریه که صبح هفتم دی ماه به دست آنها رسیده باید ظرف مدت چهار روز خود را به «دادسرای شهید مقدس» معرفی کنند.

به گفته این منبع آگاه در احضاریه خطاب به اعضای خانواده آتنا دائمی آمده که بنابر «گزارش ضابطین قضایی بر علیه شما» احضار شده‎اید. این منبع همچنین گفت: «در احضاریه آمده اگر اعضای خانواده آتنا دائمی ظرف چهار روز خود را به دادسرا معرفی نکنند حکم جلب‎شان صادر خواهد شد.» با آنکه در احضاریه به صراحت سمت و وابستگی سازمان «ضابطین قضایی» ذکر نشده اما «ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» در ششم آذر ماه سالجاری به عنوان «ضابطین قضایی» اقدام به بازداشت آتنا دائمی کردند و به این ترتیب گزارش و شکایت علیه اعضای خانواده این فعال مدنی زندانی می‌تواند توسط این قرارگاه سپاه انجام شده باشد.

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر ۲۹ ساله نخستین بار در روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. دادگاه او روز ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. او به اتهامات اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی بر ضد کشور به هفت سال، توهین به رهبری و مقدسات به سه سال و اختفای ادله جرم به چهار سال حبس محکوم شد. حکم آتنا دائمی در مهرماه ۱۳۹۵ توسط دادگاه تجدیدنظر با تبرئه از اتهام «اختفای ادله جرم» به هفت سال زندان کاهش یافت و این احکم با بازداشت آتنا دائمی در ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ و انتقال او به زندان اوین به اجرا گذاشته شد.

یک منبع آگاه روز سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ با تائید خبر احضار «انسیه دائمی، هانیه دائمی و حسین فاتحی همسر هانیه دائمی» سه عضو خانواده آتنا دائمی، درباره دلیل این احضار به کمپین گفت: «طبقه آنچه در احضاریه نوشته شده ضابطین قضایی از دو خواهر و همسر خواهر آتنا شکایت کرده‎اند. ماموران هم در روز ۲۹ آذر ماه وقتی آتنا را برای تفهیم اتهام جدیدش به دادسرای زندان اوین بردند، به او گفته بودند که خواهرانت را هم احضار می‎کنیم. آنها را هم بازداشت خواهیم کرد. ماموران به آتنا گفته بودند که خواهرانش هم متهمان این پرونده جدید هستند. اما خانواده آتنا دائمی اعتنایی به این تهدید نکردند و فکر می‎کردند واقعی نیست چون همیشه آنها با اینگونه تهدیدها مواجه هستند.»

این منبع در ادامه گفت: «اتهامات جدیدی که روز ۲۹ آذر ماه به آتنا در دادسرای زندان اوین تفهیم شده همه مصادیقش از روز بازداشت او در خانه اش استخراج شده‎است حالا علاوه بر آتنا، دو خواهر و شوهر خواهرش هم درگیر این پرونده شده اند فقط به این دلیل که در روز بازداشت او خانه بودند و به بازداشت آتنا بدون حکم قضایی اعتراض کردند.»

این منبع درباره واکنش خانواده دائمی که در حال حاضر فرزندانشان آتنا دائمی با حکم ۷ سال حبس زندانی است و همزمان با پرونده جدید دیگری روبه رو است و اکنون دو دختر و دامادشان نیز احضار شده اند، گفت: «برای والدین آتنا این برگه احضاریه شوک بزرگی بود. مادرشان پس از دیدن احضاریه حالش بد شد. تاکنون به شکایت پدر و مادر آتنا برای بازداشت بدون حکم دخترشان و رفتار نامناسب ماموران در روز بازداشت رسیدگی نشده است، پیش از این هم پدر آتنا به دلیل داشتن ماهواره در خانه مواجه با پرونده قضایی و دادگاه شده است. تاکنون این خانواده به هیچکدام از درخواست هایشان رسیدگی نشده اما در عوض سه نفر از اعضای دیگر خانواده هم احضار شده‌اند.»

آتنا دائمی روز ششم آذر ماه ۱۳۹۵ پس از احضار تلفنی به زندان اوین و قبل از دریافت احضاریه کتبی با هجوم ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به منزلش بازداشت و برای گذراندن حکم هفت سال حبس روانه زندان اوین شد. با این حال خانم دائمی مجددا در تاریخ ۲۹ آذر ماه از زندان اوین به شعبه چهارم دادسرای شهید مقدس منتقل و با اتهامات جدید «توهین به رهبری، توهین به مسئولان نظام، نشر اکاذیب، ممانعت از اجرای حکم و ضرب و شتم مامور در هنگام اجرای حکم» مواجه شد.

آتنا دائمی چند روز پس از انتقالش به زندان اوین طی نامه‌ای از بند زنان این زندان علاوه بر شرح نحوه بازداشت توأم با تخلف و بدرفتاری مأموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و ضرب و شتم خود در حین بازداشت، گفت که «از مأموران به اجرای احکام دادسرای اوین شکایت کرده است.»

آتنا در بخشی از این نامه نوشت: «امروز ۶ آذر ۹۵ به خانه‌مان هجوم آوردند، نه در حال تجاوز به دانش آموزان بودم و نه در حال اختلاس و صدور حکم قتل و نه فراری، بلکه فقط خواب بودم! پدر و مادرم مسافرت بودند» اما مأموران با لباس شخصی که از معرفی خود اجتناب می کردند، به دروغ گفتند که برای ابلاغ احضاریه آمده اند و پس از باز کردن در و در مقابل درخواست نشان دادن حکم قانونی بازداشت به خشونت متوسل شده اند. این فعال حقوق بشر زندانی در نامه خود نوشته است: «در را باز کردیم و حکم خواستیم، حکمی نشان ندادند، گویی برای بازداشت یک جنایتکار فراری آمده‌ بودند و به داخل خانه حمله کردند. مجدد از آن‌ها حکم خواستم که به سویم حمله کردند. زنی که شرم دارم نام او را زن بگذارم، اقدام به ضرب‌وشتم من کرد، وقتی خواهر کوچکترم دخالت کرد به سینه او هم کوبید.»

معصومه نعمتی، مادر این زندانی ۳۰ آذر(۹۵) یک روز پس از تفهیم اتهامات جدید به فرزندش در گفتگویی گفته بود: «مستندات این پنج اتهام فیلمی است که به طورغیرقانونی و بدون اجازه در زمان بازداشت آتنا در منزل گرفته شده است.» همچنین خانم نعمتی گفته بود «مستندات اتهام نشر اکاذیب، گفته‌های او پس از بازداشتش درباره بازداشت غیرقانونی و بدون حکمش بوده در حالیکه سپاه پاسداران مدعی است او با حکم قانونی بازداشت شده است.»

به خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛مادر آتنا دائمی همچنین در این گفتگو گفته بود: «پس از بازداشت دخترم، او و پدرش هر کدام جداگانه از ماموران سپاه شکایت کردند که بدون نشان دادن حکم به زور وارد خانه شده و آتنا را بردند اما عجیب است که هنوز به شکایت آنها رسیدگی نشده اما به شکایت سپاه پاسداران سریعا رسیدگی شده و این دختر جوان را مجددا به پنج اتهام جدید متهم کرده اند.»