آمریکا ۳۵ دیپلمات روسیه را اخراج می‌کند

0
374

آمریکا ۳۵ دیپلمات روسیه را اخراج کرده و به آنها ۷۲ ساعت برای خروج از این کشور وقت داده است. این خبر را رویترز داد. تحولات تازه خبر از بروز یک بحران سیاسی بین واشنگتن – مسکو می‌دهد. مطابق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در مجموع شش فرد و پنج نهاد روس به بهانه دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

به گزارش رسانه های جهانی به نقل از رویترز، مقام‌هاي آمریکایی در نظر دارند که دو مجتمع متعلق به روسیه در نیویورک و مریلند را نیز تعطیل کنند. ادعا شده كه این اقدام آمریکا در پاسخ به “آزار” دیپلمات‌های آمریکایی در مسکو صورت مي‌گيرد.

در خبرها امده است که به این دیپلمات‌ها ۷۲ ساعت فرصت داده شده است تا خاک آمریکا را ترک کنند. آمریکا شش مقام روسیه را به اتهام دخالت این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا هدف تحریم‌های تاره قرار داد.

در همين حال گفته مي‌شود مطابق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در مجموع شش فرد و پنج نهاد روس به بهانه دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

دو ساختمان روسیه در ایالت‌های نیویورک و مریلند که مطابق ادعای واشنگتن در آنها فعالیت‌های اطلاعاتی انجام می‌شده نیز تعطیل شده‌اند.

از سوي ديگر سي ان ان اين اقدامات امريكا را در پاسخ به ادعاي “هك انتخابات امريكا از سوي روسيه” مطرح كرد و اعلام كرد اوباما گفته است اقدامات بيشتري در راه است.

باراک اوباما در بیانیه‌ای که در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، گفته است: “امروز دستور داده‌ام در پاسخ به آزارهای دولت روسیه علیه مقام‌های آمریکایی و عملیات سایبری علیه انتخابات آمریکا، اقداماتی صورت گیرد. این اقدامات به دنبال هشدارهای خصوصی و علنی ما به دولت روسیه انجام می‌شوند و پاسخی ضروری و متناسب با اقداماتی است که ناقض هنجارهای رفتاری در عرصه بین المللی بوده و با هدف آسیب رساندن زدن به منافع آمریکا انجام می‌شوند.”

اوباما در ادامه از همه آمریکایی‌ها خواسته است تا در برابر اقدامات روسیه هوشیار باشند.

در همين حال بی‌بی‌سی اعلام کرد آمریکا به دلیل آنچه دخالت سایبری روسیه در انتخابات آمریکا خوانده، ۳۵ دیپلمات این کشور را از ایالات متحده اخراج کرده است.

آمریکا مدعی است که روسیه با هک‌کردن سیستم اینترنتی کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون و حزب دموکرات، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دخالت کرده اما روسیه همواره این اتهام را رد کرده است.

خبرگزاری آلمان، امروز صبح از واشنگتن گزارش داده بود که بر اساس اطلاعات منتشر شده، باراک اوباما بر آن است تا پیش از پایان دوره زمامداری خود روسیه را به خاطر نقشی که هکرهای آن کشور در کارزار انتخاباتی آمریکا داشتند، مجازات کند. شبکه خبری سي ان ان هم روز چهارشنبه ۲۸ دسامبر (۸ دی) ضمن انتشار این خبر عنوان کرده بود که گویا قرار است روز ۲۹ دسامبر جزئیات بیشتری پیرامون مجازات روسیه منتشر شود.

باراک اوباما که سه هفته دیگر کاخ سفید را به دونالد ترامپ تحویل خواهد داد، به تلافی آنچه آنرا دخالت‌های مسکو در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمريكا مي‌خواند این تحریم‌ها را تصویب کرد.

روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی در همین زمینه، ۳۵ تبعه روس را عوامل اطلاعاتی خوانده و نوشته است تحریم‌های جدید آمریکا دو دستگاه اطلاعاتی عمده روسیه و چهار افسر ارشد در یک واحد گردآوری اطلاعات نظامی آن کشور در داخل آمريكا را در بر می‌گیرند.

به نوشته این روزنامه، کاخ سفید معتقد است که این واحد اطلاعاتی دستور حمله سایبری چند ماه پیش به کمیته ملی حزب دموکرات و دیگر نهادهای سیاسی آمريكا را صادر کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از اوباما نوشته است که این ۳۵ دیپلمات روس که دستور اخراج آنها از کشور صادر شده، «عوامل اطلاعاتی» هستند. وزارت خارجه آمریکا نیز این افراد را «عناصر نامطلوب» توصیف کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید دولت آمریکا از ذکر جزئیات مربوط به هویت این ۳۵ نفر خودداری کرده است؛ اما طبق یافته‌های این خبرگزاری نام سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن، در میان افراد اخراج شده نیست.

به گزارش سي ان ان كرملين اعلام كرد نسبت به اقدامات امريكا واكنش نشان خواهد داد. اما در اين زمينه با تامل برخورد خواهد كرد.
روسیه ادعای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده است.