احتمال حذف روسیه از المپیک ریو به دلیل دوپینگ

0
138

متهم شدن ورزشکاران روسی به دوپینگ می‌تواند به حذف آن‌ها از بازی‌های المپیک تابستانی در ریودوژانیرو منجر شود. این اتهام در حالی قوت می‌گیرد که تنها ۱۲ هفته به شروع این بازی‌ها باقی ‌مانده است.

فشار به روسیه در رابطه با دوپینگ دولتی در حال افزایش است. کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADA ) تحقیقات خود را در این زمینه شروع کرده‌اند تا به این اتهام رسیدگی کنند.

به نوشته “نیویورک تایمز” وزارت دادگستری آمریکا نیز دست‌اندرکار است و اگر این اتهام ثابت شود، احتمال دارد روسیه از این بازی‌ها حذف شود.

به باور توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با توجه به اتهامات سنگینی که در المپیک بازی‌های زمستانی در سوچی به ورزشکاران روسی زده شده است، این احتمال قوی است که روسیه حذف شود. او در مقاله‌ای در روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه” نوشته است که این تصمیم بستگی زیادی به نتیجه تحقیقات آژانس جهانی ضد دوپینگ دارد.

سرچشمه این اتهامات ظاهرا به اعترافاتی برمی‌گردد که گرگوری رودشنکف، رئیس سابق آزمایشگاه ضد دوپینگ در مسکو کرده است. او که ساکن لوس‌آنجلس است، هفته گذشته به “نیویورک تایمز” گفته است که او مداوم و سیستماتیک دوپینگ تیم روسیه را سازماندهی می‌کرده است.

او ادعا کرده است که ۱۵ نفر از ورزشکاران روسیه که مدال گرفته‌اند، همگی دوپینگ کرده بودند. برای اثبات این ادعا هنوز مدرکی وجود ندارد.

حالا تیمی از آژانس بین‌المللی ضد دوپینگ به دنبال انجام آزمایش‌های لازم برای رسیدگی به این اتهام است که دانشمندان و کارشناسان مستقل نیز در آن حضور دارند.

اگر این اتهامات ثابت شود، کمیته بین‌المللی المپیک در مقابل تصمیم دشواری قرار خواهد گرفت. توماس باخ می‌گوید که آن‌زمان مجازات شدیدی درانتظار ورزشکاران روسی خواهد بود. اما این فقط کمیته بین‌المللی المپیک و آژانس جهانی ضد دوپینگ نیستند که موضوع را دنبال می‌کنند. وزارت دادگستری آمریکا نیز در حال تحقیق است.

دادستان منطقه شرق نیویورک ریاست این پرونده را در دست دارد. دادگستری آمریکا، مقام‌های رسمی، ورزشکاران و مربیان روسی و هم‌چنین منبع اصلی خبر یعنی گرگوری رادشنکف را زیر نظر گرفته است.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان سندی را منتشر کرد که بر مبنای آن ورزشکاران دوومیدانی روسیه به طور سیستماتیک دوپینگ می‌کنند.

به گزارش دویچه وله؛ در این سند اعلام شده بود که در دوپینگ سیستماتیک ورزشکاران دوومیدانی روسیه، ورزشکاران، پزشکان، سرپرستان و حتی آژانس ضددوپینگ این کشور نیز همکاری می‌کرده است. در این سند اما نشان‌ داده شده بود که مسئله دوپینگ تنها مختص به روسیه نیست.