کشف جوان‌ترین جنین مومیایی‌شده در یک تابوت کوچک مصر باستان

0
243

باستان‌شناسان در یک تابوت کوچک و مزین‌شده، یک جنین را کشف کرده‌اند که با دقت بسیاری در تابوت جاسازی شده است. این جنین که مربوط به 2500 سال پیش و دوران مصر باستان می‌شود در 16 تا 18 هفتگی دوران بارداری مادرش سقط و فوت شده است.

به تازگی باستان‌شناسان یک تابوت کوچک را به طول 44 سانتی‌متر یافته‌اند که در آن جسد یک نوزاد، که نمونه‌ای از یک جنین مومیایی‌شده و دفن‌شده در جامعه مصر باستان است، قرار گرفته است. این کشف تنها نمونه بررسی‌شده آکادمیکی است که دانشمندان متوجه شدند جنین در 16 تا 17 هفتگی بارداری مادرش بوده است.

این نمونه گویای آن است که در مصر باستان حتی برای کسانی که قبل از تولد جان خود را از دست می‌دادند، مراسم دفن برگزار می‌شده است.

این تابوت کوچک در سال 1907 در نوار غزه و در توسط باستان‌شناسان دانشگاه بریتانیا کشف شد و به موزه فیتزویلیام سپرده شد. به نظر دانشمندان، این تابوت یک تابوت کامل و نمونه عالی از یک تابوت چوبی است که از اواخر دوران مصر باستان به دست آمده است. قدمت این تابوت به سال 525 تا 664 قبل از میلادی برمی‌گردد. بدنه و در این تابوت هر دو از چوب سدار ساخته شده‌اند. اگرچه این تابوت با گذشت زمان فرسوده شده است اما کاملا مشخص است که چوب با دقت و زحمت بسیار در مقیاس کوچک تراشیده و سپس تزئین شده است.

دور این جنین را با دقت زیادی باندپیچی کرده‌اند و سپس با رزین سیاه مذاب‌شده تابوت را پر کرده‌اند. سال‌های متوالی تصور می‌شد که مصریان باستان قبل از مومیایی کردن مردگان‌شان، محتویات داخل بدن آنها را خالی می‌کردند.

باستان‌شناسان با عکس‌برداری اشعه ایکس از این مومیایی متوجه شدند که حتی اگر مرده آنها نوزاد یا جنین هم بوده است، این کار را انجام می‌دادند. به همین دلیل تصمیم گرفتند که از این جنین باندپیچی‌شده و بقچه مانند «سی‌تی اسکن میکرو» (مقطع‌نگاری کامپیوتری) کنند.

این تصاویر سطح مقطعی نخستین تصاویر را از بقایای بدن یک انسان بسیار کوچک آشکار کرد که کاملا دست‌نخورده باقی مانده است. آنها با این روش حتی توانستند انگشت دست‌ها و پاها و همچنین استخوان‌های پاها و بازوهای دراز این جنین را با وضوح بالا ببینند. اگرچه جمجمه و لگن این جنین به دلیل شکل‌گیری ناقص و نرمی بیش از حد، کاملا متلاشی شده بودند اما باستان‌شناسان با بررسی‌های بیشتر متوجه شدند که این جنین در هفته هجدهم در شکم مادرش مرده است.

به گفته دانشمندان، تعیین جنسیت این جنین امری کاملا غیرممکن است. به نظر می‌رسد که جنین بر اثر بروز یک حادثه ناگوار و سقط غیرعمدی از بین رفته است زیرا هیچ ناهنجاری در بدن این جنین وجود ندارد که دلیل طی نکردن مدت زمان کافی تا به دنیا آمدن او باشد.

دانشمندان در سی‌تی اسکن‌ها دریافتند که بازوهای جنین را دور سینه‌اش قرار داده‌اند و همچنین ریزه‌کاری‌ها و تزئیناتی که روی تابوت وجود دارند، نشانه واضحی از اهمیت و زمانی است که برای دفن این جنین در جامعه مصریان باستان صرف شده است.

جولی داوسون، مدیر نگهداری موزه فیتزویلیام در این مورد می‌گوید: « با استفاده از تکنولوژی مدرنی، که صدمه‌ای به آثار هنری یا اجساد قدیمی نمی‌زند، توانستیم شواهد قابل توجهی از کودک متولد نشده‌ای را به دست آوریم که در جامعه مصر باستان به وجود آمده است».

داوسون می‌افزاید: «دقت و کارهایی که مصریان باستان در دفن و مومیایی کردن این جنین به کار برده‌اند به وضوح نشان می‌دهد که آنها برای زندگی انسان‌ها حتی در هفته‌های اول به وجود آمدن ارزش قائل بودند».

به گزارش آنا به نقل از Independent، گفتنی است که این نخستین جنینی نیست که از مصر باستان کشف شده است. در مقبره پادشاه توت‌‌عنج آمون دو جنین مومیایی‌شده وجود داشت که دانشمندان سن آنها را 25 هفته و 37 هفته (قبل از به دنیا آمدن و در شکم مادر) تخمین زده‌اند. به غیر از این نیز باستان‌شناسان نمونه‌هایی از جنین‌هایی را کشف کرده‌اند که به طور غیرعمد سقط شده‌اند و به سبک مصریان باستان دفن شده‌اند.

ترجمه و گزارش: نسترن صائبی