اتهامات آمریکا به حزب الله در خصوص انبارهای نیترات آمونیوم در اروپا

0
145

درحالی که تحقیقات در خصوص انفجار فاجعه بار 4 اوت در بندر بیروت در پی انبار بیش از 2 هزار تن نیترات آمونیوم به مدت سال ها ادامه دارد، یک مقام مسئول آمریکایی اتهاماتی را در مورد انبار کردن مقادیر زیادی از این ماده در اروپا متوجه حزب الله ساخت.

رسانه‌های غربی از قول ناتان سلز هماهنگ کننده آمریکایی مبارزه با تروریسم در جریان وبینار پنجشنبه 17 سپتامبر آورده اند که حزب الله از سال 2012، مخفیگاه های متعددی را برای انبار کردن نیترات آمونیوم در سراسر اروپا از بلژیک گرفته تا فرانسه، یونان، ایتالیا و سوئیس ایجاد کرده است.

حزب الله به چه دلیل نیترات آمونیوم را انبار می‌کند؟

رسانه‌ای مزبور این پرسش را پیش کشیده اند که «حزب الله به چه انگیزه ای نیترات آمونیوم را در خاک اروپا انبار می‌کند؟ پاسخ کاملا روشن است. این کار برای اجرای حملات تروریستی در زمانی است که جمهوری اسلامی ضروری بداند».

شایان ذکر است اتهامات متعددی در لبنان از سوی کنشگران و سیاسیون در مورد انفجار انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت علیه حزب الله مطرح شده که به کشته شدن بیش از 191 نفر و تخریب هزاران منزل مسکونی در سواحل بیروت بویژه در بندر منجر گردید که از جمله گذرگاه‌هایی است که حزب الله بر آن سیطره دارد.

به باور بسیاری از مردم لبنان، حزب الله از «خط سیر» ویژه‌ای در بندر و فرودگاه برخوردار است که امکان عبور دادن هر آنچه را که بخواهد بدون نظارت فراهم می‌آورد و زد و بندهای گوناگونی را اداره می‌کند که فوائد آن به مسئولان و کارمندان وابسته به جناح‌های سیاسی لبنان می‌رسد که بخش عظیمی ار مردم لبنان اکنون خواهان برکناری آن‌ها هستند.

العربیه نوشت؛ در همین رابطه قاضی شکری صادر رئیس پیشین شورای دولت دو روز پیش در اظهار نظر خود به خبرگزاری فرانس پرس گفت: «پر واضح است که مواردی متعلق به حزب الله از طریق بندر بیروت و فرودگاه و همچنین گذرگاه‌های مرزی جا به جا می‌شود. حزب الله در بندرو فرودگاه بیروت از خط نظامی ویژه‌ای، کالاها و مواد را بدون بازرسی و نظارت عبور می‌دهد. این خط عبور، حاصل توافق ضمنی با مقامات مسئول است و هیچ کس به خود جرات نزدیک به آن را نمی دهد».