آبرامز: همه تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی روز شنبه تجدید می‌شوند

0
164

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی و ونزوئلا از بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خبر داده است. این در حالی است که حسن روحانی از شکست تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه سخن گفته است.

اولتیماتوم ۳۰ روزه پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای روز شنبه ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) به پایان می‌رسد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در ماه اوت شخصا در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرده و خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه و احیای همه تحریم‌های قبل از برجام علیه جمهوری اسلامی شده بود.

مکانیسم ماشه، یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که به کشورهای ذیربط اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی یکی از طرفین، این مکانیسم را فعال کند. در چنین شرایطی کشورهای صاحب حق وتو در شورای امنیت نیز نمی‌توانند مانع از اجرای این مکانیسم و بازگرداندن تحریم‌های قبلی علیه ایران شوند.

درخواست پمپئو مبنی بر فعال کردن مکانیسم ماشه با مخالفت دیگر کشورهای شرکت کننده در توافق هسته‌ای روبه‌رو شد. این کشورها با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، رجوع آمریکا به یکی از بندهای توافق هسته‌ای را ناممکن می‌دانند.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا اکنون بار دیگر تاکید کرده است که مکانیسم ماشه از روز شنبه ۱۹ سپتامبر فعال خواهد شد و همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی پس از آن باز خواهند گشت.

تحریم نامحدود تسلیحاتی

آبرامز در مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران در روز چهارشنبه، ۲۶ شهریور، تاکید کرده است که تحریم‌های بین‌المللی از روز شنبه تجدید خواهند شد. او همچنین گفته است که تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی نامحدود خواهند بود.

نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی و ونزوئلا همچنین تاکید کرده است که بسیاری از کشورهای جهان با رفع تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی مخالف هستند. او در این ارتباط به کشورهای اروپایی و همچنین به نامه کشورهای حوزه خلیج فارس به شورای امنیت اشاره کرده است.

بر اساس توافق هسته‌ای، تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی برای مدت پنج سال پیش بینی شده بود و عملا در ماه اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد. آمریکا تمام تلاش خود را برای مانع شدن از رفع تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به کار بسته است. فعال کردن مکانیسم ماشه، آخرین اقدام آمریکا در این رابطه است.

فعال شدن مکانیسم ماشه

آبرامز تاکید کرده است که صرف‌نظر از تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی، سایر محدودیت‌ها از جمله منع غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های اتمی مربوط به آن، منع آزمایش‌ و تولید موشک‌های بالستیکی و محدودیت انتقال فن‌آوری‌های هسته‌ای و موشکی نیز از روز شنبه ۱۹ سپتامبر برقرار خواهند شد.

او گفته است که آمریکا به جمهوری اسلامی امکان آن را نخواهد داد با دست‌یابی به جنگ‌افزارهای پیشرفته، بیش از پیش باعث بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه شده و در امور کشورهای یمن، سوریه، عراق و لبنان مداخله کند.

نماینده ویژه آمریکا در وزارت امور خارجه این کشور تاکید کرده است که تحریم‌های بین‌المللی شامل صدور کالاهای نوع‌دوستانه و پزشکی نمی‌شوند. آبرامز در عین حال از موثر بودن تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته است.

دویچه وله نوشت؛ آبرامز گفته است که درباره چگونگی فعال شدن مکانیسم ماشه، آمریکا روز یکشنبه اطلاع‌رسانی خواهد کرد و در هفته آینده اطلاعات بیشتری در همین ارتباط منتشر می‌کند.