اتحادیه اروپا: مذاکرات هسته‌ای وین احتمالا در ماه سپتامبر از سر گرفته شود

0
256

یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا از آمادگی جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات درباره توافق هسته‌ای خبر داد. این مقام اروپایی گفت که احتمالا دور هفتم از مذاکرات وین میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در اوایل سپتامبر از سرگرفته شود.

این در حالی است که انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی اخیرا و به‌رغم انتقادهای گسترده فعالان سیاسی و حقوق بشری در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید جمهوری اسلامی حضور یافته است.

در همین راستا به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام ارشد اروپایی گفته که «انریکه مورا به نمایندگی از جوزپ بورل، وزیر خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام که در سال 2015 درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی امضا شده، به تهران رفته است.»

این مسئول اروپایی افزود که «انریکه مورا درخواست مذاکره درباره برجام را کرده بود که از طرف جمهوری اسلامی، حسین امیر عبداللهیان با گفت‌وگو کرده است.» عبداللهیان احتمالا به عنوان وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی معرفی شود.

العربیه نوشت؛ این مقام اروپایی توضیح داد که «این گفت‌وگوها بسیار مفید بوده زیرا که به انریکه مورا فرصتی داد تا پیام‌هایی را به جمهوری اسلامی برساند و به ویژه نگرانی‌ها طی هفته‌های اخیر درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را به مقامات این کشور ابلاغ کند.»

این مقام اروپایی همچنین افزود که «مورا پس از ترک تهران، ایالات متحده آمریکا را از محتوای گفت‌وگوهای خود با جمهوری اسلامی مطلع ساخته است»

این منبع اروپایی ادامه داد که «جمهوری اسلامی با استناد به متنی که بر مبنای آن مذاکرات را در 30 ژوئن به تعلیق درآورده‌اند به او (انریکه مورا) ابلاغ کرده‌اند که در صددند به زودی مذاکرات وین را از سر گیرند.»

این مقام اروپایی ضمن اشاره به آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات وین گفت« اما آنها مذاکره را تنها برای مذاکره نمی‌خواهند. آنها به دنبال توافق و موفقیتی هستند.»

این مقام ارشد اروپایی توضیح داد که «جمهوری اسلامی باید در ابتدا دولت تشکیل دهد و وزیر خارجه جدیدش را معرفی کند و پس از آن تیم مذاکره کنندگان‌ خود در وین را تعیین کند.» او همچنین گفت که «طرف ایرانی به هیچ‌ تغییری در مواضع این کشور اشاره نکرده‌اند. اما نگرانی‌های جمهوری اسلامی همانی است که مذاکره‌کنندگان‌ آن مطرح کرده بودند.»