آمریکا دو مقام اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی را تحریم کرد

0
275

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه 14 دسامبر 2020 برای اولین بار رژیم جمهوری اسلامی را مسئول ربوده شدن رابرت لوینسون شهروند آمریکایی که سال‌ها پیش در ایران ناپدید شد، اعلام و دو مقام اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا این مقام‌های اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی را مسئول « آدم‌ربایی، حبس و مرگ احتمالی » رابرت لوینسون معرفی و آنها را به فهرست تحریم‌ها افزود.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم در توئیتر اعلام کرد: «امروز ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه دو مقام ارشد وزارت اطلاعات و امنیت رژیم جمهوری اسلامی اعمال کرده که در آدم‌ربایی، حبس و مرگ احتمالی رابرت لوینسون دخیل بوده‌اند. ما در دنبال کردن آن‌هایی که در ناپدید شدن لوینسون نقش داشته‌اند نرم نمی‌شویم.»

این دو مقام اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی که وزارت امور خزانه‌داری آمریکا آنها را تحریم کرد، محمد باصری و احمد خزایی معرفی شدند.

رابرت لوینسون، از ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در اداره تحقیقات فدرال بود که در اسفند 1385 هنگامی که در پوشش کارمند بازنشسته بخش مبارزه با جرائم سازمان یافته اداره تحقیقات فدرال مشغول گردآوری اطلاعات در جزیره کیش بود، ناپدید شد. در همان زمان گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ربودن شدن وی مطرح شد و تاکنون ادامه دارد.

العربیه نوشت؛ برخی مقامات آمریکایی گفتند که رابرت لوینسون در هنگام سفر به ایران برای یک شرکت خصوصی کار می‌کرده ‌است، اما در سال 2013 خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که لوینسون در هنگام انجام مأموریتی تأیید نشده برای آژانس اطلاعات مرکزی بوده است.