دستگیری یک شبکه 11 نفره مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در استانبول

0
415

پلیس ترکیه دوشنبه 14 دسامبر 2020 اعلام کرد که اعضای یک شبکه 11 نفره مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی که توسط یک قاچاقچی مواد مخدر مدیریت می‌شد را بازداشت کرده اند.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، این شبکه 11 نفره اقدام به ربودن یا کشتن مخالفان رژیم جمهوری اسلامی می‌کردند که از سوی پلیس ترکیه بازداشت شدند.

براساس این گزارش، این شبکه 11 نفره در آخرین اقدام‌شان، فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، رهبر پیشین «حرکت النضال»، را به ترکیه کشانده و او ربودند، پس از ربودنش او را به ایران نیز منتقل کردند.

این شبکه تحت نظر «ناجی شریفی زیندشتی» قاچاقچی فعالیت می‌کرد و این قاچاقچی با دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی در ارتباط بوده است.

روزنامه «واشینگتن پست» نیز به نقل از یک مقام اطلاعاتی ترکیه نوشت که رژیم جمهوری اسلامی، حبیب کعب معروف به حبیب اسیود از شخصیت‌های اهوازی را پس از استفاده از تزریق مواد بی‌حس ‌‌کننده در استانبول ربوده و سپس با کامیون توسط یک باند قاچاق به ایران منتقل کرده ‌است.

این مقام ترک به واشینگتن‌پست گفت که سرویس اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی پس از ورود کعب در 9 اکتبر به استانبول، برای ملاقات با زنی به نام صابرین که برای دستگاه اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی کار می‌کند، ربوده شده ‌است.

تحقیقات ترکیه نشان داد که «صابرین.س» یک روز قبل از عزیمت کعب از ایران با گذرنامه جعلی ایرانی، به استانبول رسیده بود.

طبق اطلاعات به دست آمده، قبل از ورود کعب، تعدادی از اعضای تیم آدم‌ربایی، اقدام به خرید سیم‌های پلاستیکی از یک فروشگاه رایانه‌ای در استانبول کرده و هنگامی که کعب عصر آن روز وارد استانبول شد و به ملاقات صابرین در یک پمپ بنزین در منطقه‌ای «بلیک دوزو» در استانبول رفت، کامیونی در انتظارش بود.

به گفته این مقام اطلاعاتی ترکیه، کعب به محض ورود به این مکان، با تزریق مواد مخدر بی‌حس کننده دست‌ها و پاهایش بسته شد.

در این گزارش آمده ‌است که این رهبر اهوازی به استان وان در شرق ترکیه منتقل شده و به یک قاچاقچی انسان تحویل و فردای آن روز از طریق مرز، قاچاق شده و صابرین نیز به ایران بازگشت.

این مقام امنیتی گفت که افسران پلیس و اطلاعات ترکیه، 11 مرد را که همه شهروندان ترکیه بودند، به جرم دست‌داشتن در موارد مشابه، دستگیر و به اتهاماتی از قبیل «استفاده از سلاح، آدم‌ربایی و فریب» به محاکمه کشانده‌ است.

به گزارش واشینگتن پست، این عملیات آدم‌ربایی، شبیه عملیاتی است که اخیراً توسط رژیم جمهوری اسلامی علیه روح‌الله زم، روزنامه‌نگار مقیم فرانسه اجرا شد که سال گذشته با کشانده شدن به عراق، ناپدید و سرانجام در روز شنبه 12 دسامبر اعدام شد.

رویترز همچنین به ترور مسعود مولوی وردانجانی، دیگر روزنامه‌نگار ایرانی در سال 2017 در استانبول در عملیاتی اشاره کرد که به گفته مقامات ترکیه، زیر نظر افسران اطلاعاتی کنسولگری رژیم جمهوری اسلامی در استانبول انجام گرفت.

همکاران کعب به واشینگتن پست گفتند که آنها عملاً به ایفای نقش صابرین در ربودن کعب مشکوک بودند.

شخصی به نام الکعبی گفته ‌است که این زن را به نام دیگری می‌شناسد و او و کعب که از همسرش جدا شده بود، چهار سال پیش مخفیانه ازدواج کرده بودند.

علاوه بر این، کعب به شدت بدهکار بود و طبق گفته الکعبی، این زن در گذشته حدود 100 هزار یورو به او قرض داده بود.

پس از ناپدید شدن کعب، الکعبی و سایر دوستانش اطلاع یافتند که این زن به او وام دیگری را پیشنهاد داده ‌است. برنامه این بود که این دو در قطر با هم ملاقات کنند. او افزود: «ما نمی‌دانیم که صابرین چگونه کعب را متقاعد کرد که به ترکیه برود.»