آلمان از ایران و عربستان خواست وارد گفت‌وگو شوند

0
159

با افزایش تنش میان ایران و عربستان دولت ‌آلمان دو طرف را به حل اختلافات خود از راه گفت‌وگو فرا خواند. دولت آلمان همچنین به سیاستمدارانی که خواستار قطع صادرات تسلیحاتی به عربستان شده‌اند، پاسخ منفی داد.

‌آلمان در تلاش برای عادی‌سازی روابط ایران و عربستان از دو طرف خواست، راه گفت‌وگو را در پیش بگیرند.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان دوشنبه (۴ ژانویه/ ۱۴ دی) گفت: «ما هر دو طرف را فرا می‌خوانیم تا با استفاده از همه امکانات روابط دوجانبه خود را بهبود بخشند.»

زایبرت اعلام کرد، مناسبات دو کشور برای حل بحران سوریه و یمن و حفظ ثبات در منطقه “اهمیتی اساسی” دارد، به همین خاطر ما اعتقاد راسخ داریم که باید راهی برای دیپلماسی باز شود.”

“صادرات متوقف نمی‌شود”

دولت آلمان با وجود درخواست شماری از سیاستمداران این کشور مبنی بر متوقف کردن صدور تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، قصد ندارد صادرات خود به آن کشور را متوقف کند.

در پی اعدام ۴۷ نفر، از جمله شیخ نمر، روحانی شیعه سرشناس منتقد دولت در عربستان، شماری از سیاستمداران بلندپایه‌ی ‌آلمانی خواستار بازبینی در تجارت سلاح میان آلمان و عربستان شده‌اند.

کاترین گرونیگ ـ اکارت رئیس فراکسیون حزب سبزها در مجلس ‌آلمان گفت، دیگر نباید با عربستان روابط اقتصادی داشت و به‌ویژه بیش از این نباید به آن کشور سلاح صادر کرد.

به اعتقاد او، توقف در ارسال تسلیحات به عربستان را باید تا زمان بهبود شرایط آن کشور ادامه داد.

حزب چپ‌های آلمان نیز خواستار توقف صادرات تسلیحات نظامی به عربستان سعودی شده است.

حتی در دولت ائتلافی آلمان (متشکل از احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات) نیز این مسئله دیگر تابو به شمار نمی‌رود و در مورد آن صحبت می‌شود.

به گزارش دویچه وله؛ یورگن هارت، عضو کمیته امور خارجی مجلس از حزب دموکرات‌مسیحی، گفته است که هرگونه تصمیمی در مورد صادرات سلاح باید “با دقت و موشکافی بررسی شود.” او در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت، شکی نیست که آلمان باید در مورد رابطه خود با عربستان سعودی به طور اساسی تجدیدنظر کند.

در حزب سوسیال دموکرات نیز برخی از اعضا خواهان بازبینی در رابطه آلمان با عربستان سعودی شده‌اند.