دانمارک در مرز آلمان کنترل گذرنامه برقرار کرد

0
184

دانمارک تصمیم گرفت به طور موقت در مرز با آلمان گذرنامه مسافران را کنترل کند. این اقدام در ادامه تشدید تدابیر امنیتی آن کشور و برای محدود کردن ورود پناهجویان صورت می‌گیرد.

از روز دوشنبه (۴ ژانویه/ ۱۴ دی) مأموران پلیس دانمارک به طور موقت در مرز با آلمان پاسپورت‌ها را کنترل می‌کنند. هدف از این اقدام محدود کردن ورود پناهجویان به کشور است.

با این همه تدابیر امنیتی دانمارک در این زمینه هنوز به شدت سوئد نرسیده است.

سوئد که از جمله ‌کشورهای جذاب برای آوارگان و پناهجویان به حساب می‌آید، تدابیر و اقداماتی برقرار کرده تا ورود افراد به خاک کشور را بهتر کنترل کند.

سوئد تصمیم گرفته مدارک شناسایی همه افرادی که قصد دارند به وسیله اتوبوس، خودرو، قطار یا کشتی از دانمارک وارد آن کشور شوند را کنترل کند.

“کنترل موقت گذرنامه‌ها”

به گفته لارس لوکه راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک قرار است کنترل گذرنامه‌ها در مرز با آلمان به صورت موردی و تا ۱۴ ژانویه صورت گیرد. او گفت، کشورش وادار به انجام این کار شده، چون سوئد از ۴ ژانویه مدارک شناسایی مسافرانی که از دانمارک سفر می‌کنند را کنترل می‌کند.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان می‌گوید، دانمارک پیشاپیش آلمان را از این اقدام باخبر کرده بود.

او می‌افزاید، با این حال بحران پناهجویان را “نه در مرزهای ملی کشورها بلکه تنها در اقدامی یکپارچه در کل اروپا” باید حل و فصل کرد. زایبرت تأکید کرد که برای این منظور بهبود حفاظت از مرزهای خارجی اروپا اهمیتی حیاتی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در همین رابطه گفت، عبور آزاد و بدون کنترل در کشورهای اروپایی دستاورد بزرگ اروپا در ۶۰ سال گذشته است.

او نیز خواستار حل بحران پناهجویان به صورت مشترک شد و هشدار داد: «قرارداد شنگن بسیار مهم است. اما این قرارداد به دلیل ورود جمعی ‌پناهجویان به خطر افتاده است.»

به گزارش دویچه وله؛ قرارداد شنگن بیش از ۲۰ کشور را در گستره اروپا در بر می‌گیرد. بر اساس این قرارداد، به طور معمول در مرز مشترک میان کشورهای اتحادیه اروپا هیچ کنترلی اعمال نمی‌شود.