آغاز مذاکرات برای ایجاد بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان

0
175

آمریکا و اتحادیه اروپا، امروز دوشنبه، مذاکرات خود برای ایجاد بزرگترین منطقه آزاد تجاری در جهان را آغاز کردند. این مذاکرات در فضایی تنش‌آلود آغاز می گردد. بسیاری از کشورهای اروپایی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را متهم به جاسوسی ارگان‌ها و اتباع اروپایی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از هنگامی که طرفین در پایان سال 2012 خواست قوی خود را برای رسیدن به یک توافق فیمابین در این خصوص اعلام کردند؛ فضای سازنده ای که ایجاد گردیده بود، با افشاگری‌های “ادوارد اسنودن” روبه خرابی گذاشت. ادوارد اسنودن- مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، پس از ترک آمریکا نحوه جاسوسی ارگان‌ها و اتباع اروپایی را به وسیله سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا فاش کرد.

با وجود مخالفت‌های اروپائیان از جمله فرانسه که خواهان تعویق این مذاکرات بودند، بالاخره پس از پوزش‌های آمریکائیان و قول‌های آنان در باره همکاری و شفافیت در زمینه‌های اطلاعاتی با متحدین اروپایی خود، این مذاکرات امروز آغاز گردید.

آمریکا و اتحادیه اروپا، پیش از این مذاکرات، شرکای اصلی تجاری یکدیگرمی باشند. حجم مبادلات تجاری این دو در سال گذشته از 500 میلیارد یورو گذشته است.

در صورتی که مذاکرات بین آمریکا و اتحادیه اروپا به توافقی در زمینه ایجاد یک منطقه تجاری آزاد بین این دو بیانجامد، بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان متولد خواهد شد؛ منطقه‌ای که بیش از 50 در صد تولید ناخالص جهان، 30 درصد کل تجارت جهانی و 20 درصد کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را شامل می‌گردد.