پیوند تاریخی قلب خوک به انسان توسط جراحان آمریکایی برای نخستین

0
265

جراحان آمریکایی در یک عمل تاریخی با موفقیت قلب یک خوک را به بدن یک مرد ۵۷ ساله پیوند زدند.

در روز دوشنبه ۳۰ دی، این عمل جراحی که برای نخستین بار انجام شد، ممکن است روزی بتواند به رفع کمبود مزمن اهدای عضو کمک کند.

خوکی که از قلب آن برای این پیوند استفاده شد اصلاح ژنتیکی شده بود.

دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این عمل «تاریخی» روز جمعه انجام شد.

در حالی که هنوز نمی‌توان درباره بهبودی بیمار در آینده با قطعیت سخن گفت، این جراحی به عنوان نقطه عطف بسیار مهمی در پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان محسوب می‌شود.

بیمار، دیوید بنت نام داشت و برای پیوند عضو از انسان واجد شرایط تشخیص داده نشده بود. این تصمیم اغلب در شرایطی گرفته می‌شود که فرد دریافت‌کننده عضو از نظر سلامتی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

صدای آمریکا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت؛ دیوید بنت که یکی از ساکنان ایالت مریلند آمریکا است، یک روز قبل از عمل جراحی گفته بود که تنها گزینه‌های پیش روی او مرگ و یا این عمل پیوند بود. او گفت:‌ «من می‌خواهم زندگی کنم. می‌دانم که این مانند تیری در تاریکی است، اما این آخرین گزینه‌‌ای است که دارم.»

بنت که چند ماه گذشته را در بستر بیماری و متصل به یک دستگاه «بای پس» قلب و ریه بود، افزود: «من مشتاقانه منتظرم که پس از بهبودی از رختخواب بلند شوم.»

اداره غذا و دارو در آمریکا مجوز فوری انجام این جراحی را در شب سال نوی میلادی به عنوان آخرین تلاش برای نجات بیماری که برای پیوند معمولی نامناسب بود، صادر کرد.

محمد محی الدین، که یکی از بنیان‌گذاران برنامه پیوند قلب غیرانسان دانشگاه مریلند است، گفت که این جراحی نقطه اوج سال‌ها تحقیقات بود؛ تحقیقاتی که پیوند عضو از خوک به بابون را شامل می‌شد و زمان بقای آن بیش از ۹ ماه بود.

بنا بر آمارهای رسمی، در حال حاضر حدود ۱۱۰هزار آمریکایی در انتظار پیوند عضو هستند و بیش از ۶هزار بیمار هر ساله قبل از آن که فرصتی برای دریافت عضو پیوندی پیدا کنند، جان خود را از دست می‌دهند.