نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط جمهوری اسلامی با فروش پهپاد به روسیه

0
14

ایالات متحده آمریکا شامگاه دوشنبه اعلام کرد این کشور با بریتانیا و فرانسه درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی جمهوری اسلامی به دلیل فروش پهپاد به روسیه موافق است. قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵ و برای تضمین اجرای برجام صادر شده بود.

ودانت پتل، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در یک نشست خبری گفت: «متحدان فرانسوی و بریتانیایی ما امروز رسما مساله نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی جمهوری اسلامی به واسطه فروش پهپاد به روسیه را پیش کشیدند. ایالات متحده با این فرض همراه است.»

اوکراین در دو ماه گذشته بارها روسیه را به کاربرد پهپادهای ساخت ایران و به‌ویژه شاهد ۱۳۶ متهم کرده است. جمهوری اسلامی فروش پهپاد به روسیه را تکذیب می‌کند و مسکو در قبال این اتهامات سکوت کرده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کرملین بدون تایید یا رد خرید تسلیحات نظامی از جمهوری اسلامی، عزم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی به دلیل کمک تسلیحاتی به روسیه در جنگ اوکراین را «منحرف کردن» توجهات از موضوع «خرابکاری» در خط لوله گاز نورد استریم دانسته است.

یورونیوز نوشت؛ قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵ و زمانی که جمهوری اسلامی تلاش می‌کرد اجرای برجام را از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد الزام‌آور کند، صادر شد. براساس این قطعنامه جمهوری اسلامی در قبال کاهش تحریم‌ها، میزان اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش می‌داد. به‌علاوه جمهوری اسلامی تا سال ۲۰۲۰ حق صادرات تسلیحات متعارف را نداشت. 

روز دوشنبه سخنگوی کاخ سفید جمهوری اسلامی را به «دروغگویی» درباره فروش پهپاد به روسیه متهم کرد.