اوکراین روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع می‌کند 

0
12

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر گفت که به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد قطع رسمی روابط دیپلماتیک اوکراین و جمهوری اسلامی را داده است. این پیشنهاد آقای کولبا در پی فروش تسلیحات نظامی توسط جمهوری اسلامی به روسیه است.

روسیه روز دوشنبه ۱۷ اکتبر بار دیگر به ده‌ها هدف از جمله زیر‌ساخت‌های انرژی اوکراین با پهپادهای انتحاری حمله کرد. در این حملات چند شهروند اوکراینی کشته شدند. 

کی‌یف مدعی است که این حملات به وسیله پهپاد جمهوری اسلامی شاهد ۱۳۶ انجام شده است. جمهوری اسلامی می‌گوید هیچ تسلیحاتی در اختیار هیچ‌کدام یک از طرفین درگیر در جنگ قرار نداده است. جمهوری اسلامی همچنین بارها اعلام کرده پهپاد انتحاری به روسیه نداده است. 

دمیترو کولبا می‌گوید اوکراین مطمئن است که این پهپاد‌ها جمهوری اسلامی هستند و برای ادعای خود حاضر است «کیفی از مدارک» را در اختیار قدرت‌های اروپایی قرار دهد. 

یورونیوز نوشت؛ وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایران مسئولیت کامل تخریب روابط با اوکراین را بر عهده دارد. من پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را به رئیس جمهوری اوکراین داده‌ام.»   

آقای کولبا همچنین افزود که کی‌یف قصد دارد برای خرید تجهیزات دفاعی و همکاری نظامی به اسرائیل درخواست رسمی بدهد. اگرچه همچنان مقامات اسرائیلی در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.