همچنان به دنبال ۱۳ معدنچی

0
276

لاش برای یافتن ۱۳ معدنچی ادامه دارد و یافتن ۶ پیکر جدید صحت ندارد.

رضا مروتی اظهار کرد: در چند روز گذشته شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تلاش کرده اخبار صحیح و موثق در خصوص معدن زمستان یورت را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار دهد و باید توجه داشت که مرجع صحیح تمامی اخبار معدن زغال‌سنگ آزادشهر، شورای هماهنگی مدیریت بحران است.

جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: دیروز و امروز اخبار مختلفی در خصوص محبوس شدن ۲۶ نفر و یا بیرون آوردن ۶ پیکر دیگر منتشرشده که به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد.

یک پیکر شناسایی شده هنوز خارج نشده

وی افزود: تاکنون پیکر ۲۱ معدنچی جان‌باخته از تونل خارج‌شده و یک پیکر شناسایی‌شده دیگر هم وجود دارد که هنوز موفق به خارج کردن آن نشده‌ایم.

در این حادثه حدود ۷۶ نفر زخمی و تاکنون ۲۵ نفر هم کشته شده اند. عملیات آواربرداری برای رسیدن به اعماق معدن در حال انجام است و پیش بینی شده که تعداد کشته ها به ۳۵ نفر هم می رسد. از این ۲۵ نفر تعداد ۲۱۱ جسد از معدن بیرون کشیده شده اما اجساد چهار نفر هنوز در معدن بوده و تیم های امدادی موفق به خروج پیکر آن‌ها از معدن نشده اند.

حجم آوار در معدن زیاد است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان گلستان گفت: حجم آوار در معدن زمستان یورت زیاد است و تجهیزات موردنیاز را از سایر استان‌ها تأمین کرده‌ایم.

صادق علی مقدم  اظهار کرد: تمام تجهیزات و امکانات موردنیاز برای امداد و نجات و آواربرداری را از سایر استان‌ها تأمین کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که ظاهراً لوکوموتیو پنج تنی از گیلان به محل حادثه آورده شده که قابل‌استفاده نیست و کارشناسان معتقدند استفاده از آن در تونل خطر انفجار را به همراه دارد، بیان کرد: پیش از ظهر جمعه لوکوموتیو پنج تنی به محل حادثه رسیده است اما این بدان معنا نیست که هم‌اکنون قرار است از آن استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: به اقتضاء شرایط تصمیم می‌گیریم از کدام‌یک از تجهیزات استفاده کنیم؛ باید تمام شرایط را پیش‌بینی کنیم، نمی‌توانیم وقتی به تجهیزات نیاز پیدا کردیم آن لحظه اعلام نیاز کنیم و منتظر بمانیم تا چندین ساعت بعد از استانی دیگر تأمین شود.

مقدم ادامه داد: هم‌اکنون با حجم زیادی از آوار در تونل مواجه هستیم و درعین‌حال تونل بارها ریزش داشته است.

 ۲ ریزش جدید در تونل

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان از تلاش نیروهای امدادی برای برداشت ۱۴۰ متر آوار در معدن زمستان یورت خبر داد.

محمود ربیعی تصریح کرد: از شامگاه گذشته تاکنون دو بار دیگر تونل ریزش داشته است و همین امر کار را با تاخیر همراه کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان خاطرنشان کرد: حساسیت کار بالاست و در عین حال باید ایمنی کارگران و تیم های امدادی هم تامین شود تا دوباره فاجعه ای رخ ندهد.

به گفته وی هم اکنون باید ۱۳۰ تا ۱۴۰ متر از آوار برداشت شود و امیدواریم شاهد ریزش مجدد نباشیم چرا که هر ریزش کار را با کندی مواجه می کند.

وی بیان کرد: تا دیروز شاهد تجمع افراد غیر فنی در منطقه بودیم که خوشبختانه امروز از شدت تجمع کاسته شده و هم اکنون کمبودی از نظر امکانات و تجهیزات نداریم.