اجلاس پاريس با ارائه توافقنامه «تاريخي» پايان يافت

0
166

سرانجام مذاكرات پاريس در مورد تغييرات اقليمي با شركت بيش از 190كشور جهان با ارائه پيش‌نويس توافق پس از 9 روز به پايان رسيد. لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه اين توافق را اقدامي تاريخي براي تحول اقتصاد جهان كه با سوخت فسيلي مي‌چرخد، خواند. يافتن راهي براي كاهش گازهاي گلخانه‌يي در جهان و لزوم پرداخت مبلغي براي الزام اين مبارزه از مواردي بود كه كشورهاي حاضر بر سر آن اختلاف داشتند و باعث شد اين نشست به درازا بكشد.
به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از رويترز، بيست و يكمين كنفرانس اعضاي كنوانسيون تغييرات آب و هوايي سازمان ملل متحد (CCNUCC) و يازدهمين نشست طرف‌هاي پيمان كيوتو(11-CMP) با عنوان كنفرانس آب و هوايي پاريس از 30 نوامبر (9 آذر) آغاز به كار كرد. قرار بود اين كنفرانس روز جمعه به كار خود پايان دهد ولي با يك روز تاخير اين توافق روز شنبه اعلام نهايي شد. اين توافقنامه در واقع شكل خلاصه‌تري از همان توافقنامه كارشناسان است كه سه روز پيش تدوين شده بود. يك مقام فرانسوي كه نامش فاش نشده به آسوشيتدپرس گفت كه پيش‌نويس تازه حدود ۲۰صفحه است كه ۷ صفحه كوتاه‌تر از پيش‌نويس قبلي است.

رادیو فردا نیز به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده که آقای فابیوس پس از اعلام توافق، گفت: «شما می‌توانید با یک چکش کوچک، چیزهای بزرگی به دست بیاورید».

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس هم جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که «این یک پیروزی برای تمام زمین و نسل‌های آینده است».

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در توییتر از توافق پاریس به عنوان اتفاقی بزرگ نام برد. او قرار است درباره این توافق سخنرانی جداگانه‌ای نیز انجام دهد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفته که توافق پاریس «گامی بلند برای آینده زمین» است.

افزایش نیافتن رشد دمای کره زمین، یکی از خواسته‌های اساسی کشورهایی بود که با خطر افزایش سطح آب‌های جهان مواجه‌اند.

کشورهای جهان همچنین تعهد دادند که بین سال‌های ۲۰۵۰ تا ۲۰۱۰ میزان گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی را تا‌‌ همان حدی نگه دارند که خاک، درخت‌ها و اقیانوس‌ها می‌توانند به طور طبیعی جذب کنند.

از نظر عملی، رسیدن به این هدف به معنی این است که کشورهای مختلف باید اشاعه گازهای گلخانه‌ای را که بیشتر بر اثر سوختن نفت، گاز و ذغال سنگ است، در نیمه دوم قرن ۲۱ متوقف کنند.

دستیابی به چنین کاهشی مستلزم تغییر در نحوه مصرف انرژی در سراسر جهان است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز که در نشست پاریس حاضر بود، گفت که «تاریخ این روز را به یاد خواهد داشت».

شایان ذکر است، نحوه كمك به كشورهاي فقير براي حمايت از برنامه‌هاي زيست محيطي در اين كشورها از موضوعات مورد بحث در اين كنفرانس بود. كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند در صورت محقق نشدن هدف محدود كردن افزايش دماي جهاني به 2درجه، روند آب شدن يخ‌هاي كره زمين سرعت مي‌گيرد و اين امر بالا آمدن سطح آب اقيانوس‌ها را در پي خواهد داشت.
دو كشور چين و امريكا كه شاهد مرگ‌بارترين بلاياي طبيعي ناشي از گرم شدن كره زمين هستند، مهم‌ترين توليد‌كننده گازهاي گلخانه‌يي و آلوده‌كننده هوا محسوب مي‌شوند. در همين حال رويترز به نقل از تلويزيون دولتي چين خبر داد:«باراك اوباما» رييس‌جمهوري امريكا روز جمعه در گفت‌وگويي تلفني با «شي جين پينگ» رييس‌جمهوري چين اعلام كرد دو كشور به همكاري در مورد تغييرات آب و هوايي ادامه خواهند داد. كاهش توليد گازهاي گلخانه‌يي به معني استفاده كمتر از انرژي‌هاي فسيلي است. استفاده از نفت، زغال‌سنگ و حتي سوزاندن چوب با توليد اينگونه گازها كه عمده‌ترين آنها دي اكسيد كربن است در جو زمين باعث بازگشتن مجدد گرماي منعكس شده از سطح زمين به آن و در نتيجه افزايش دماي كره زمين مي‌شود.