۳ تن از مشاهیر ایران واجد ثبت در فهرست یونسکو شناخته شدند

0
186

مدیرکل امور بین‌المل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از واجد ثبت بودن 3 تن از شخصیت های برجسته کشورمان در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی جهان در فهرست یونسکو خبر داد.

 مسعود جلالیان گفت: سه تن از شخصیت های برجسته کشورمان واجد شرایط ثبت در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی جهان برای سال 2014و 2015 در فهرست یونسکو شناخته شدند.

وی با اشاره به اینکه پرونده ثبتی این سه شخصیت پیرو اقدام کمیسیون ملی یونسکو در سال 91 برای معرفی و ثبت در فهرست برنامه مشاهیر جهانی به یونسکو ارسال شد، افزود: هشتصدمین سال زندگی فعال “نجم الدین کبری” عارف بزرگ و انسان شناس برجسته ایرانی، هشتصدمین سال تولد “فخرالدین عراقی” شاعر و ادیب پرآوازه ایرانی و ششصدمین سال زندگی فعال “عبدالقادر مراغه ای” اولین ردیف نویس موسیقی اصیل ایرانی، سه شخصیتی هستند که در فهرست مشاهیر جهانی به ثبت می رسند.

مدیرکل امور بین‌المل سازمان میراث فرهنگی در ادامه تصریح کرد: ثبت نهایی این مشاهیر در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی جهان، در جریان کنفرانس عمومی که آبان ماه سال 92در پاریس برگزار خواهد شد، انجام می شود.

به گزاذش خبرنامه ملی ایرانیان از میراث فرهنگی؛ هزارمین سال گردآوری کتاب قانون این سینا در طب،هزارمین سال دستاوردهای ابوسعید ابوالخیر،هزار و صدمین سال تالیف علائق النفیسه ابن رسته اصفهانی در حوزه جغرافیا و پانصدمین سالگرد دستاوردهای عبدالعلی بیرجندی در حوزه علم نجوم از مشاهیر و رویدادهای ثبت شده ایران در برنامه فهرست مشاهیر جهانی یونسکو در سال 2012و 2013 است.