یک ترک تبار و یک الجزایری تبار قاتلین کشیش فرانسوی؛ نوشتاری از فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
174

نفر دومی که در کشتن کشیش فرانسوی دست داشته و جسدش شناسایی شد جوان 19 ساله ای به نام عبدالمالک پتی ژان (Abdolmalek PETITJEAN) می باشد. پتی جان در فرانسه ترجمه نام ترکی (کوچک اوغلو) است.

معمولاً ترک هایی که ملیّت فرانسوی بدست می آورند بیشتر ترجمه نام های ترکی را که از سوی وزارت کشور فرانسه پیشنهاد می شود می پذیرند. بنابراین عبدالمالک کوچک اوغلو به عبدالمالک پتی ژان تبدیل شده بود. نام مادر این جوان امینه خانم استف خانه عبدالمالک کوچک اوغلو و والدین او در منطقه آلپ فرانسه نزدیک کشور سوئیس می باشد.

عبدالمالک در ماه ژوئن از طریق سوئیس به ترکیه رفته بود که بتواند به داعش در سوریه بپیوندد ولی از سوی پلیس ترکیه بازداشت و به سوئیس عودت داده شد، او سپس به فرانسه بازگشت. پنج روز پیش از کشتن کشیش فرانسوی یک سازمان اطلاعاتی خارجی عکسی از عبدالمالک به سازمان اطلاعات خارجی فرانسه داد و گفت این شخص قصد دارد به زودی در فرانسه یک عملیات تروریستی انجام دهد ولی تنها یک عکس بود و نام و نشان و مشخصاتی از او همراه عکس نبود و به همین دلیل سازمان های اطلاعاتی و پلیس فرانسه نتوانستند او را شناسایی کنند تا اینکه پس از کشته شدن عبدالمالک و همدست او عادل کرمیش که یک جوان الجزایری تبار فرانسوی است. چهره عبدالمالک به دلیل اصابت گلوله از بین رفته بود و قابل شناسایی نبود و پس از بازرسی از خانه عادل کرمیش یک کارت شناسایی از جوان ترک به دست آمد و باعث شناسایی او شد.

به این ترتیب مشکل فرانسوی ها افزوده شد چون تاکنون ترک های مقیم فرانسه در کار های تروریستی دست نداشتند و با توجه به اینکه نزدیک به دویست هزار ترک در فرانسه اقامت دارند و هفتمین ملت خارجی در فرانسه به حساب می آیند از این پس فرانسه نه تنها با مشکل تروریستی از سوی عرب تباران روبرو بود اکنون بایستی به ترک تباران نیز مشکوک باشد.