یمن: عقب‌نشینی از «تروریستی» خواندن حوثی‌ها هدیه‌ای به جمهوری اسلامی است

0
174

دولت قانونی یمن شامگاه یکشنبه 7 فوریه 2021 نسبت به عواقب عقب‌نشینی از قرار دادن شبه‌نظامیان حوثی در فهرست سازمان‌های تروریستی هشدار داد.

دولت قانونی یمن همچنین عقب‌نشینی از «سازمان تروریستی» خواندن حوثی‌ها را «هدیه‌ای» به رژیم جمهوری اسلامی دانسته که سیاست‌های خرابکارانه آن را در منطقه تقویت و منافع بین‌المللی را تهدید خواهد کرد.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که اشاره به امکان عقب‌نشینی واشنگتن از «سازمان تروریستی» خواندن شبه‌نظامیان حوثی‌ها پیام‌های اشتباهی را به حوثی‌ها و به دنبال آنها رژیم جمهوری اسلامی مخابره خواهد کرد تا به تنش‌زایی‌ها، جنایت‌ها و نقض‌های‌شان در حق غیرنظامیان، سیاست‌های ترویج هرج و مرج و تروریسم در منطقه، به چالش کشیدن اراده جامعه جهانی در پایان دادن به جنگ و برقراری صلح عادلانه و فراگیر بر مبنای مرجع‌های سه‌گانه، ادامه دهند.

الاریانی توضیح داد که «طرف‌ها و سازمان‌های بین‌المللی فشارهایی را وارد کردند تا عملیات‌های نظامی در شهر الحدیده به بهانه وخامت اوضاع انسانی متوقف گردد و دولت یمن با اصرار بر صلح به این فراخوان‌ها پاسخ مثبت داده و در گفتگوهای استکهلم که به دستیابی به توافقی برای خروج شبه‌نظامیان حوثی از شهر الحدیده، تبادل اسرا و ربوده شدگان و رفع حصر استان تعز منجر شد، مشارکت کرد».

الاریانی افرود:« دو سال بعد از این توافق اما عملا چیزی محقق نشده و شبه‌نظامیان حوثی به هدف قرار دادن غیرنظامیان، روستاها، منازل و مزارع با گلوله‌ها، تک‌تیراندازان و کارگذاشتن مین‌ها و تله‌های انفجاری ادامه داده، مذاکرات گشودن گذرگاه‌های امدادرسانی، روند تبادل اسراء و ربوده شدگان را تعطیل، و بر شدت عملیات‌های نظامی و وخامت اوضاع انسانی افزودند».

الاریانی اشاره کرد که «این موضوع زمانی رخ داد که ارتش ملی یمن در دو جبهه نهم و صرواح به صنعا پایتخت رسیده بود، ولی جامعه‌ بین‌المللی با دخالت در اوضاع باعث متوقف شدن پیشروی‌های ارتش شده و متعهد شد با برگزاری گفتگوهایی امکان دست‌یابی به راه‌حل سیاسی و صلح فراگیر و پایدار را فراهم کند. اما پس از آن معلوم شد که این چیزی جز مانور و نیرنگی «حوثی – جمهوری اسلامی» برای خریداری وقت، هماهنگ کردن صفوف و افزودن بر تنش‌زایی‌های نظامی مجدد بیش نبوده است.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن «درباره چنین رویکردهایی»، در شرایطی که کشورش همچنان شاهد پرتاب موشک‌های حوثی ایرانی بوده، حمله موشکی به فرودگاه عدن همچنان در اذهان عمومی است و مردم یمن در استان‌های مأرب و تعز همچنان گلوله‌باران شده، تک‌تیراندازان حوثی جان زنان و کودکان را گرفته و صدها سیاسی و فعال همچنان زندانی و خارج از صحنه هستند و پهپادهای حوثی به کشورهای همسایه حمله می‌کنند، ابراز تاسف کرد.

الاریانی گفت که «این حقایق نشان می‌دهد که لغو تصمیم قرار دادن شبه‌نظامیان حوثی در فهرست‌ سازمان‌های تروریستی (از سوی دولت جدید آمریکا) به پیچیده‌تر شدن بحران در یمن و طولانی شدن عمر کودتا منجر خواهد شد و بر وخامت اوضاع انسانی ناشی از جنگی که حوثی‌ها آن را برافروخته‌اند، افزوده و صلح را برای یمنی‌ها دور از دسترس کرده و همانند هدیه‌ای مجانی برای رژیم جمهوری اسلامی، منجر به تقویت سیاست‌های ویرانگر رژیم جمهوری اسلامی در منطقه و تهدید منافع بین‌المللی خواهد شد».

العربیه نوشت؛ وزیر اطلاع‌رسانی یمن تاکید داد که اتخاذ چنین رویکردی « ناامیدی بزرگ مردم یمن» را به دنبال خواهد داشت.