گلشیفته فراهانی: در ایران قتل‌عام رخ داده است

0
451

گلشیفته فراهانی که برای شرکت در جشنوارۀ بین‌المللی فیلم مراکش به این شهر رفته است، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه از وقوع قتل عام در ایران سخن گفت. او با اشاره به وضعیت هولناک کشور و سرکوب گسترده‌ای که بعد از گران شدن بنزین رخ داد، گوشزد می‌کند که اگر به ایران برود دیگر امکان خروج از کشور را نخواهد داشت.

گلشیفته فراهانی که به قول خبرگزاری فرانسه “نخستین بازیگر زن ایرانی است که در سالهای بعد از انقلاب در هالیوود فعالیت کرده”، از “کشتار صدها تن” در ایران سخن می‌گوید.

گلشیفته فراهانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه که به تاریخ جمعه ۶ دسامبر/١۵ آذر منتشر شد می‌گوید: “من یاد گرفته‌‌ام که در مورد ایران به رویا نروم. هیچوقت نمی‌شود دانست که فردا چه خواهد شد. من انتظار نداشتم که بهای بنزین یک‌شبه سه برابر شود. مردم ایران به خاطر دموکراسی و از نظر اقتصادی و سیاسی رنج می‌کشند و وقتی ملتی رنج می‌کشد، خیلی زود می‌توان به انفجار رسید”.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که گلشیفته فراهانی دختر بهزاد فراهانی “کارگردان و نویسندۀ ایرانی است” و می‌افزاید: “او با استعداد فوق‌العاده‌ای که داشت می‌توانست نوازندۀ پیانو بشود اما از وقتی در ١۴ سالگی با شرکت در فیلم درخت گلابی داریوش مهرجویی (١٩٩٧)، نخستین گام‌ها را در دنیای سینما برداشت، دیگر صحنه‌های فیلمبرداری را ترک نکرده است”.

فعالیت او در سطح بین‌المللی با بازی در فیلم “یک مشت دروغ” (٢٠٠٨)، اثر ریدلی اسکات کلید خورد. او که از همین سالها و از جمله به دلیل عکس گرفتن در کنار لئوناردو دیکاپریو، آنهم با ظاهر “غیراسلامی”، در ایران مورد انتقاد و توهین قرار گرفت، بعد از مهاجرت به آمریکا به فرانسه رفت و تابعیت این کشور را به دست آورد.

او می‌گوید: “فهمیدم که زندگی در اروپا، در وسط دنیا را ترجیح می‌دهم. زندگی در تبعید، مثل زیستن بر آب دریاست. یا باید شنا کرد و یا مُرد”.

گلشیفته فراهانی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که فعلاً گذرنامۀ ایرانی ندارد برای اینکه “هیچ کاری با آن نمی‌توان کرد و البته می‌دانم که امکان بازگشت به ایران را ندارم، برای اینکه اگر بروم، دیگر امکان خروج نخواهم داشت. چرا؟ به خاطر همه کارهایی که کرده و نکرده‌ام. به خاطر فیلم‌هایم، به خاطر زن بودن، به خاطر حجاب بر سر نکردن”…

او می‌افزاید: “از وقتی ایران را ترک کرده‌ام، همه کارهای من معنای سیاسی گرفته، در حالی که چنین نیست. من که سیاستمدار یا فعال سیاسی نبودم، من فقط بازیگر بودم، بازیگر زن. اگر مرد بودم، حتماً مسیر متفاوتی را طی می‌کردم”.

او می‌گوید که در آغاز کارش در خارج از کشور، فقط برای نقش‌هایی انتخاب می‌شد که به خاورمیانه مربوط باشد و می‌افزاید: “حالا خوشحالم که توانستم در چارچوبی بسیارگسترده‌تر از خاورمیانه فعالیت کنم و از این نظر احساس غرور می‌کنم”.

گلشیفته فراهانی که گاه به عنوان چهرۀ “فمینیست” معرفی می‌شود، بر یگانگی زن و مرد تأکید دارد و می‌گوید: “مبارزۀ مردان و زنان علیه نادانی” مهم است و نه علیه یکدیگر… او می‌گوید: “ما همگی، از هر جنسیت و کشور و سن و سال، از طریق پلی به یگدیگر وصل شده‌ایم که هنر نام دارد. این وصل بسیار زیباتر از جدایی است”.

به گزارش رادیوفرانسه؛ جشنوارۀ بین‌المللی فیلم مراکش که از روز ٢٩ نوامبر/٨ آذر آغاز شده، روز  هفتم دسامبر پایان می‌یابد.