گزارش های لحظه به لحظه رسانه های جهانی از مذاکرات هسته ای؛ فابیوس: پیشرفت به اندازه ای نیست که امروز توافقنامه امضا شود

0
205

نشست ایران و کشورهای ۱+۵ در سطح وزیران امور خارجه ( ساعت ۳۰ / ۷ دقیقه به وقت سوییس) در هتل بوری واژ آغاز شد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، در این نشست وزرای خارجه جمهوری اسلامی، آلمان، انگلیس، فرانسه، آمریکا و بجای وزیر خارجه روسیه سرگئی ربایکوف معاون وزیر خارجه روسیه و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند

آخرین اخبار مذاکرات هسته ای در زیر می آید:

17:40 ـ العربيه: ايران با لغو تدريجي تحريمها موافقت کرد

شبکه تلويزيوني العربيه لحظاتي پيش در خبر فوري گزارش داد: ايران در مذاکرات هسته اي لوزان با لغو تدريجي تحريمهاي بين المللي عليه اين کشور موافقت کرد.

17:36 ـ بعیدی‌نژاد : توافق باید متضمن حقوق ملت ایران باشد

در مرحله پایانی مذاکرات هستیم؛ موضوعاتی از جمله تحریم‌ها و جزئیات آن و تحقیق و توسعه و برخی دیگر از مسائل مربوط به غنی‌سازی در مذاکرات مطرح است و امیدواریم هرچه سریع‌تر راه‌حل‌های نهایی پیرامون این موضوعات را پیدا کنیم.

بعیدی‌نژاد تاکید کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که توافق را به خاطر توافق نمی‌خواهیم و باید این توافق متضمن حقوق اساسی ملت ایران باشد. اگر توافق تضمین نشود، مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و زمان قطعی پایان مذاکرات را نمی‌توانیم از الان اعلام کنیم؛ ممکن است برای ساعات طولانی، امشب مذاکرات ادامه پیدا کند.

17:20 ـ رويترز: مرکل گفت در مذاکرات با ايران پيشرفت زيادي حاصل شده است

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه گفت :« ما در مذاکرات با ایران به پیشرفت زیادی دست یافته ایم اما مذاکرات تنها زمانی پایان خواهد یافت که درمورد همه مسائل توافق حاصل شود.»

16:41 ـ  وزارت خارجه آلمان اعلام کرد:

گفتگوهای هسته ای ایران پیشرفت هایی داشته است که ممکن است امروز به حصول توافق منجر شود.

16:11 ـ لوران فابیوس گفت:

من با مدیر سیاسی خود که در لوزان حضور دارد در ارتباط هستم. اگر لازم باشد بار دیگر به لوزان بازمی گردم. وزیران امور خارجه روسیه و چین هم لوزان را ترک کرده اند.

15:33 ـ وزیر خارجه انگلیس به بی بی سی گفت:

به نظر من ما هم اکنون چارچوب گسترده ای از تفاهم را داریم اما هنوز برخی از مسائل کلیدی باید حل شود. برخی از آنها کاملا مفصل و فنی هستند از این رو هنوز باید کار زیادی روی آنها انجام شود اما هم اکنون ما روی آن کار می کنیم و به آن ادامه می دهیم. ما امیدواریم و دعا می کنیم امروز به توافق برسیم.

15.20 ـ نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 پس از دو ساعت پایان یافت و دقایقی بعد از آن محمد جواد ظریف و جان کری رایزنی دو جانبه را آغاز کردند.

15:16 ـ ایتارتاس نوشت:

یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد مذاکرات میان ایران و شش قدرت ممکن است تا دوم آوریل تمدید شود.

14:35 ـ العربیه گزارش داد:

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد مذاکرات هسته ای با ایران پیشرفت داشته است، اما این پیشرفت به اندازه ای نیست که امروز توافقنامه امضا شود.

13:09 ـ نشست وزرای خارجه 1+5 بدون ایران لحظاتی پیش آغاز شد.

13:07 ـ بریکینگ نیوز نوشت:

منبع هیئت المانی در لوزان گفته است هنوز توافق به دست نیامده هر چند حصول توافق ممکن است.

13:02 ـ خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد:

یک دیپلمات بلندپایه روز چهارشنبه اعلام کرد سند سیاسی که تلاش می شود تا پایان امروز تهیه شود، دو صفحه ای است.

این مقام همچنین گفت ایران و شش قدرت جهان در پی مذاکرات در لوزان ، کار بر روی بیانیه سیاسی را آغاز کرده اند.

12:55 ـ وزیرامورخارجه انگلیس در گفتگو با تلویزیون بی.بی.سی گفت: پیشرفت چشمگیری داشتیم اما کُند بوده است.

فیلیپ هاموند که از یکشنبه شب گذشته برای شرکت در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 در لوزان سوییس بسر می برد ، گفت: امید است در مذاکرات امروز بتوانیم به توافق دست پیدا کنیم اما بر سر بعضی موضوعات کلیدی باید کار کنیم.

وی افزود: تصور می کنم ما اکنون یک چارچوب گسترده تفاهم داریم اما هنوز برخی مسائل کلیدی وجود دارد که باید برای حل ان ها تلاش شود.برخی از انها کاملا مفصل و فنی هستند و در اینجا باید کار زیادی صورت گیرد اما ما به تلاشهایمان ادامه می دهیم .

12:40 ـ بی بی سی گزارش کرد:

مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی برای حصول توافقی در مورد برنامه هسته‌ای ایران برای هفتمین روز در لوزان سوئیس ادامه دارد و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا باز هم با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش دیدار کرده است. مذاکره‌کنندگان نتوانستند در موعد مقرر قبل از نیمه شب دیشب، آخرین روز ماه مارس، به توافق برسند و اکنون سخت در تلاشند تا چارچوب توافق را نهایی کنند. طرف‌های دخیل در مذاکرات در مورد پیشرفت گفتگوها اظهارنظرهای متفاوتی کرده‌اند. برخی از آنها می‌گویند که توافق به زودی حاصل می‌شود اما اظهارات برخی دیگر از باقی ماندن اختلافات اساسی حکایت دارد.

ایران می‌گوید بدون یک بیانیه مشخص در مورد لغو تحریم‌ها، توافقی در کار نخواهد بود. چین خواهان مصالحه‌ درباره موضوعات مورد اختلاف است اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که از مخالفان سرسخت این مذاکرات است، بار دیگر از جامعه جهانی خواسته است به دنبال یک توافق بهتر شامل “تضیف زیرساخت‌های اتمی ایران” باشد.

12:40 ـ المیادین گزارش داد:

هیئت مذاکره کننده چینی در لوزان سوئیس، پیشنهاد جدیدی را برای نجات مذاکرات هسته ای مطرح کرد. چین در پیشنهاد خود از طرفهای مذاکره کننده دعوت کرد تا در چارچوب سبدی از راه حل های جامع با پرونده هسته ای ایران تعامل داشته باشند.

12:35 ـ وزیر امور خارجه چین تاکید کرد دست پیدا نکردن به توافقنامه هسته ای تا پایان امروز به معنای از بین رفتن همه تلاش های گذشته خواهد بود.

وزیر امور خارجه چین از ایران و اعضای گروه پنج بعلاوه یک خواست مواضع خود را در مذاکرات هسته ای لوزان نزدیک کنند.

12:24 ـ صدای آلمان:

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته است که در مذاکرات “پیشرفت‌های بسیار” به دست آمده اما مذاکرات زمانی پایان می‌یابد که در مورد تمام مسایل توافق حاصل شده باشد.

12:14 ـ المیادین گزارش داد:

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه محل مذاکرات هسته ای را در شهر لوزان سوئیس ترک کرد.

11:10 ـ وزير خارجه چين: پيشرفتهاي قابل توجه درخصوص مذاکرات هسته اي

به گزارش رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین از « پیشرفت های قابل توجهی » درخصوص موضوعات مهم مذاکرات هسته ای ایران در لوزان سوئیس خبر داد.

10:55 ـ يورونيوز : مذاکره کنندگان اميدوارند امروز در لوزان به توافق دست يابند

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته ای پایان یافته است و تاکنون هیچ توافق اولیه ای حاصل نشده است. اما مذاکره کنندگان به شدت امیدوارند امروز به موفقیت دست یابند.

توافق نهایی که مهلت دستیابی به آن سی ام ماه ژوئن تعیین شده است قصد دارد از اینکه ایران قصد ندارد به بمب اتم دست یابد اطمینان حاصل کند و در مقابل نیز تحریم های اقتصادی و دیپلماتیک اعمال شده علیه ایران لغو خواهد شد.

ایران می خواهد تحریم ها بلافاصله پس از امضای توافق لغو شود اما مقامات غربی خواستار لغو تدریجی تحریم ها هستند.

10:30 ـ لاوروف از دستیابی به توافق اولیه در مذاکرات هسته ای خبر داد

لاوروف گفته است که با اطمینان کافی می توان گفت که وزیران خارجه به توافق کلی درباره همه موارد اصلی حل نهایی مساله هسته ای ایران دست یافته اند.

وی خاطر نشان کرد که تدوین توافق در چند ساعت آینده صورت خواهد گرفت.

پیشتر محمد جواد ظریف پیشرفت مذاکرات را ‘بسیار خوب’ ارزیابی کرد و گفته است که راه حل اکثر موضوعات کاملا مشخص شده و از امروز باید نگارش متن توافق شروع شود.

وی بامداد چهارشنبه در لوزان گفت: پیشرفت های خیلی خوبی در مذاکرات بوجود آمده است .

09:58 ـ الحدث: موگريني وظريف بيانيه سياسي را در لوزان اعلام مي‌کنند

شبکه الحدث گزارش داد: فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف بیانیه سیاسی را در مذاکرات هسته ای لوزان اعلام می کنند.

سناریوهای لغو تحریمها علیه ایران و سازوکار نظارت بر برنامه هسته ای این کشور مانع اصلی در مذاکرات لوزان است. در مذاکرات درباره مدت نظارت بر برنامه هسته ای ایران و طرح های تحقیق و توسعه به مدت ده سال توافق شد.

اگر تحریمهای شورای امنیت علیه ایران در چارچوب توافقنامه لغو شود، ایران خواهد توانست بر غیرقانونی بودن تحریم های کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید کند. چین و روسیه دیدگاه ایران را درباره لغو تحریمها پس از اجرای توافقنامه درک می کنند.

مذاکرات همچنین درباره تدابیر لازم برای افزایش اختیارات آژانس بین المللی انرژی اتمی است تا بتواند در صورت لزوم پرونده ایران را به شورای امنیت بازگرداند.

عضو هیئت مذاکره کننده چین در لوزان به العربیه گفت: «ما هر کاری می توانیم انجام می دهیم و به طور جدی امیدواریم به نتیجه ای که جامعه جهانی انتظار دارد برسیم.»

09:27 ـ فرانس24: توافق هسته اي با ايران براي اوباما اهميت بسيار دارد

خبرنگار فرانس بیست و چهار در واشنگتن گفت توافق هسته ای با ایران برای اوباما اهمیت بسیار دارد.

اگرچه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مورد نتیجه مذاکرات هسته ای ابراز خوش بینی کرده است اما مقامات آمریکایی با جزئیات بیشتری اعلام کردند همه مسائل حل نشده است.

استانیسلاس دو سن ایپولیت خبرنگار شبکه در واشنگتن باراک اوباما برای بررسی تحولات پرونده هسته ای ایران با کمیسیون امنیت ملی آمریکا تشکیل جلسه داد.

09:19 ـ فرانس24: اظهارات مقامات در مورد توافق هسته اي ايران متناقض است

اروپايي ها تا اين اندازه خوش بين نبودند و اعلام کردند تاکنون توافقي کلي در مورد برخي مسائل کليدي حاصل نشده است و هنوز کارهاي بسياري باقيمانده است. مذاکرات از صبح چهارشنبه از سر گرفته مي شود. لاوروف نيز همانند فابيوس لوزان را ترک کرده است.

خبرنگار شبکه افزود تعبيرهاي گوناگوني از سخنان مسئولان صورت مي گيرد. اوضاع گيج کننده و پيچيده است.

08:50 ـ  جمع بندي بي.بي.سي از تحولات لوزان؛ خوشبيني ايران و روسيه به مذاکرات

پس از سرآمدن مهلت سه شنبه شب – ضرب الاجلي که طرف ها براي به نتيجه رسيدن مذاکرات براي خود تعيين کرده بودند- وزراي خارجه جمهوری اسلامی و روسيه از پيشرفتي قابل توجه در مذاکرات سخن گفتند.

بي.بي.سي در گزارشي افزود: ايران و روسيه اظهار خوشبيني کردند که پيش نويس يک تفاهم نامه روز چهارشنبه نوشته شود اما يک مقام آمريکايي به خبرگزاري فرانسه گفت که هنوز همه مسايل حل نشده است.

08:30 ـ فارس: فابيوس لوزان را ترک کرد

“لوران فابيوس” وزير امور خارجه فرانسه لوزان سوئيس را ترک کرد.

اعلام شده که فابيوس به منظور شرکت در جلسه هيئت دولت به پاريس رفته و گفته که در صورت لزوم به لوزان باز مي‌گردد.