گزارش جدید آژانس از نقض مجدد برجام در سايت نطنز

0
51

گزارش پنجشنبه 1 آوریل 2021 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که جمهوری اسلامی در نقض جدید برجام، مبادرت به راه‌اندازی چهارمین آبشار متشکل از 696 سانتریفیوژ «ای.آر -2ام» و یک آبشار مرکب از 174 سانتریفوژ «ای.آر 4» در مرکز نطنز کرده است.

روتیرز به نقل از همین گزارش آورده است که جمهوری اسلامی دو آبشار سانتریفیوژ دیگر را نیز در نطنز نصب کرده است.

آبشار سوم سانتریفوژها

آژانس هسته‌ای نیمه ماه گذشته اعلام کرد که جمهوری اسلامی غنی سازی اورانیوم در سومین آبشار سانتریفوژهای پیشرفته «آر.آر- 2 ام» را درتاسیسات زیرزمینی خود آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 7 مارس 2021 اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی، چهارمین آبشار از سانتریفوژهای غنی‌سازی نسل آی‌آر-2ام را در زیرزمین تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده، اما تا آن زمان گاز هگزافلوراید به آن‌ها تزریق نشده بود.

این گزارش جدید در حالی است که آمریکا و جمهوری اسلامی، بازگشت به برجام را موکول به شروط متقابل کرده و لذا موضوع در دور باطل افتاده است زیرا در حالی که آمریکا خواهان بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود است، جمهوری اسلامی نیز لزوم برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و دست کشیدن از سیاست فشار حداکثری را شرط بازگشت خود به تعهدات برجامی می‌داند.

العربیه نوشت؛ نقض مکرر تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی، سرنوشت برجام را در هاله‌ای از ابهام فرو برده، آنهم درحالی که برجام اکنون عملا شبیه به جسدی بی‌تحرک است.