کمک ۷میلیارد ریالی به موسسه خیریه ای که وجود خارجی ندارد (خیریه خودش)

0
194

روزنامه شرق در گزارشی به یکی دیگر از تخلفات مرتضوی در دوران مدیریتش اشاره کرده که پیشتر تابناک نیز بدان اشاره ای داشت.

یکی از بند‌هایی که توجه بسیاری را به خود جلب کرد کمک های بی حد و حساب مرتضوی به برخی از ارگانها و نهادهای غیر دولتی است. یکی از این نهادها کانون عدل تهران (ایتام) است…

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

برای کمک به موسسه خیریه «کانون نخبگان عدل تهران (ایتام) » به‌آدرس «خ آزادی، پ۸۱» مراجعه نکنید، این آدرس جعلی است.

اگر نام یک خیابان و یک شماره پلاک، تمام نشانی باشد که از آدرس یک ساختمان در دست دارید، تنها راهی که برای پیداکردنش می‌ماند، این است که تمام طول خیابان را – از سر تا انتها- با نگاه‌کردن به تک‌تک پلاک‌ها پیاده «گز» کنید (البته اگر پیدا کردن آن برایتان مهم باشد). «خ آزادی، پ۸۱»، از این دست آدرس‌هاست که در لابه‌لای یکی از اسناد تحقیق و تفحص مجلس از فساد مالی سازمان تامین‌اجتماعی وجود داشت. بر اساس اسناد، این آدرس باید متعلق به «کانون نخبگان عدل تهران (ایتام)» به‌عنوان یک موسسه خیریه باشد اما نیست.

در سند تحقیق و تفحص مجلس آمده است:

«پیرو مبایعه نامه مورخ ۱۰/۵/۹۲ پیرامون خرید یک واحد آپارتمان جهت تدارک امور ایتام تحت پوشش کانون نخبگان عدل تهران (ایتام) واقع در «خیابان آزادی، پ ۸۱، ط اول، واحد شماره ۷» طی مبایعه‌نامه مذکور از سوی کانون مبلغ ۲۵۰میلیون‌تومان سابقا پرداخت و آپارتمان تحویل شده است… دفتر مذکور تجهیز شده و در اختیار کانون نخبگان عدل تهران (ایتام) می‌باشد.» جدای از دومیلیاردو۵۰۰میلیون‌ریال پرداخت شده، ۷۰۰میلیون‌ریال پیش از آن و ۲۰۰میلیون‌ریال نیز زمان انتقال سند پرداخت شده است.

اما روز گذشته در تمام طول خیابان آزادی تنها یک خانه با این شماره پلاک (۸۱) وجود داشت که بعد از کلی پیاده‌روی هرچند دیدن آن خوشحال‌کننده بود اما این خوشحالی، خیلی زود رنگ باخت؛ چون هیچ شباهتی به آپارتمانی که «تجهیز شده و در اختیار کانون نخبگان عدل تهران (ایتام) است»، نداشت. یک خانه ویلایی بود در تقاطع خیابان آزادی با یک کوچه فرعی با نام «یاراحمدی» و طبق گفته خانمی که از پشت «آیفون» جواب داد «اینجا مسکونی است» و اضافه کرد مدت‌هاست که آنجا هستند و نام موسسه خیریه عدل را هم تاکنون نشنیده…

بر اساس اسناد تحقیق و تفحص مجلس، حجت‌الاسلام عباسعلی علیزاده رییس پیشین دادگستری تهران، ریاست هیات مدیره «کانون نخبگان عدل تهران (ایتام)» را برعهده دارد و سعید مرتضوی خود نایب‌رییس هیات‌مدیره آن است. اسناد تحقیق و تفحص مجلس نشان می‌دهد مرتضوی در مجموع نزدیک «هفت‌میلیاردریال» به موسسه‌ای که خود نایب‌رییس هیات‌مدیره‌اش به شمار می‌رود کمک کرده است. در یکی از اسناد، حجت‌الاسلام عباسعلی علیزاده در نامه‌ای خطاب به سعید مرتضوی در تاریخ ۱۶/۳/۹۲ نوشته است: «احتراما ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن حلول ماه مبارک رمضان، همانگونه که مستحضرید کانون نخبگان عدل تهران (ایتام) به‌عنوان یک موسسه خیریه، متولی حمایت و آموزش دانش‌آموزان، دانشجویان و صغار ممتاز فاقد ولی قهری و بی‌بضاعت بوده و سعی بر آن داشته تا آموزش‌های لازم را درخصوص علوم قرآنی، کامپیوتر و زبان انگلیسی برای آن عزیزان به‌صورت رایگان فراهم نماید… علیهذا از حضرت عالی که همواره پشتوانه‌ای برای ایتام و یاری‌رسان اقشار محروم و بی‌بضاعت بوده‌اید و با عنایت به فرارسیدن ماهی که معطوف به اکرام و اطعام ایتام می‌‌باشد، استدعا می‌شود در صورت امکان مبلغ ۱۵۰میلیون‌تومان به سبد کالای این ماه الهی جهت ایتام تحت حمایت این کانون در اختیار قرار گیرد… .» بر مبنای اسناد تحقیق و تفحص مجلس در پی این نامه حجت‌الاسلام علیزاده به مرتضوی، «۴۲میلیون‌و۶۰۰ هزارتومان در قالب بن فروشگاه‌های رفاه و ۶۱میلیون‌و۸۵۰هزارتومان در قالب کارت هدیه» به این کانون تحویل داده شده است.

همچنین طبق درخواست دیگری از سوی حجت‌الاسلام علیزاده-رییس کانون نخبگان عدل تهران- در تاریخ ۲۰/۱۲/۹۱ مبنی بر «تخصیص یک‌میلیاردریال پیرامون تامین بخشی از هزینه ایاب و ذهاب و تغذیه و آموزش ایتام در محل این کانون و پرداخت جوایز و هدیه به ایتام ممتاز و منتخب و برگزاری اردوهای فرهنگی و زیارتی»، مبلغ «۷۰۰میلیون‌ریال وجه نقد از سوی دفتر مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی (سعید مرتضوی)» به «سیدمحمدمهدی منصوری» نماینده معرفی‌شده از سوی حجت‌الاسلام عباسعلی علیزاده پرداخت شده است.

بر اساس سند دیگری که البته از سیستم ثبت دبیرخانه سازمان تامین‌اجتماعی حذف شده است، در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام علیزاده «به شماره ۹۱/۱۷۴/الف مورخ ۱۱/۱۱/۹۱ درخصوص کمک سازمان تامین‌اجتماعی در ساخت سالن آموزش و مراسم عمومی و پذیرایی از ایتام» با موافقت هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی، «دومیلیاردو۵۰۰میلیون ریال» به کانون پرداخت شده است.

با همه اینها، «عزیز دولتخواه» رییس هیات‌مدیره وقت سازمان تامین‌اجتماعی (در زمان ریاست سعید مرتضوی بر سازمان) درمورد کانون نخبگان عدل تهران و پرداخت‌های انجام‌شده به این کانون به‌طور کامل اظهار بی‌اطلاعی کرد و در پاسخ به اینکه آیا کانونی با این عنوان (کانون نخبگان عدل تهران) وجود دارد یا نه؟ گفت: «من هیچ اطلاعی ندارم.» بی‌اطلاعی رییس هیات‌مدیره وقت سازمان تامین‌اجتماعی در حالی است که در اسنادی که بر اساس آنها وجوهی با ارقام چندصدمیلیونی به این کانون داده شده آرم «دفتر هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی» در گوشه سمت راست این اسناد وجود دارد. هرچند جدای از انکار رییس وقت هیات مدیره سازمان، روابط عمومی سازمان تامین‌اجتماعی نیز درباره این موسسه خیریه اظهار بی‌اطلاعی کرد اما امضای برخی از اعضای سازمان تامین‌اجتماعی مانند «علیرضا رخشنده‌رو» معاون وقت اداری و مالی سازمان پای این اسناد به چشم ‌می‌خورد.

مسوولان بهزیستی نیز از وجود این کانون خبری نداشتند و گفتند: «در سامانه اطلاعاتی ما چنین موسسه خیریه‌ای ثبت نشده است.»

«۱۱۸» (مرکز اطلاعات تلفن) نیز شماره‌ای از این کانون نداشت. اپراتور «۲۴۳» مرکز اطلاعات تلفن گفت که «هیچ شماره‌ای تاکنون با نام چنین کانونی ثبت نشده است.»

به‌نظر با همه این اسناد که به دست ‌کمیته تحقیق و تفحص مجلس رسیده، خبری از کانون نخبگان عدل تهران نیست. فارغ از آدرس جعلی «خ. آزادی پ۸۱»، در آدرس مندرج در وب‌سایت کمیته امداد (http: //www. emdad. ir/news. asp?nu=17083) نیز چنین کانونی یافت نشد. با این تفاوت که این آدرس تنها امتیاز آدرس قبلی را هم نداشت، یعنی این‌بار شماره پلاکی هم در کار نبود، «اقدسیه»، فقط همین. اما در این آدرس هم هیچ نشانی از «کانون» پیدا نشد. در وب‌سایت کمیته امداد درباره کانون نخبگان عدل تهران آمده بود: «با شروع اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان کمیته امداد منطقه یک (شمیرانات) پس از اتمام امتحانات، در فصل تابستان از تاریخ ۱/۴/۹۰ کانون فرهنگی، آموزشی نخبگان عدل، واقع در خیابان «اقدسیه» فعالیت خود را در زمینه‌های آموزش زبان در لابراتوار ۵۰ نفره کاملا مجهز به سیستم‌های روز، آموزش کامپیوتر و اینترنت، قرآن و احکام، آموزش مجری‌گری، مهارت‌های زندگی و… شروع نموده است.»

فارغ از اینکه در هیچ کوچه و محله‌ای از «اقدسیه» نام و نشانی از این کانون وجود نداشت، مرد لاغر شیرینی‌فروشی که موهایش را در این محله سفید کرده بود هم تابه‌حال نام این کانون را نشنیده بود، برای مسوولان موسسه خیریه «زینب کبری (س)» که در خیابان «نیلوفر» اقدسیه بود هم نام این کانون ناآشنا بود.

در تماس «شرق» با روابط عمومی کمیته امداد، این روابط عمومی از دادن اطلاعات جزیی درباره کانون خودداری و تنها اعلام کرد: «این کانون از موسسات خیریه فصلی بوده و آخرین تاریخ فعالیت آن به یکی، دو سال قبل برمی‌گردد.» اما همچنان که از تاریخ اسناد کمیته تحقیق و تفحص مجلس بر‌می‌آید، وجوه پرداختی به ماه‌های آخر حضور سعید مرتضوی در تامین‌اجتماعی برمی‌گردد، ۱۱/۱۱/۱۳۹۱، ۲۰/۱۲/۱۳۹۱، ۱۶/۳/۱۳۹۲ و آخرین آنکه به ۱۰/۵/۱۳۹۲ می‌رسد، یعنی دوروز پیش از تحویل کلید پاستور از سوی «محمود احمدی‌نژاد» به «حسن روحانی».

ماجرای تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه آن در مجلس هشتم آغاز شده بود اما پس از ماه‌ها پیگیری و بررسی از سوی کمیته‌ای ویژه به‌نتیجه نرسید و در نهایت؛ گزارش تخلف تامین‌اجتماعی در صحن علنی مجلس ارایه نشد، آن هم به‌دلیل مخالفت چندنفر از نمایندگان. مخالفتی که هنوز هم چرایی آن مشخص نیست. پس از آن مجلس نهم طرحی برای تحقیق از این سازمان مطرح کرد و اکنون گزارشی از تخلف‌های سازمان تامین‌اجتماعی و شخص سعید مرتضوی روی میز کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد.