کشف 3 حمام باستانی در چین

0
178

باستان‌شناسان موفق به کشف سه حمام لوکس به قدمت 2300 سال در خرابه‌های قصر امپراتوری چین شدند.

رومیان باستان به داشتن حمام‌های اشرافی معروف هستند اما همتایان آنها در چین باستان نیز چیزی کم‌تر از آنها نداشتند. باستان‌شناسان به‌تازگی سه حمام نفیس پیدا کرده‌اند که قدمت آنها به 2300 سال پیش بازمی‌گردد.

به گفته متخصصان، این حمام‌های مجهز بخشی از قصر امپراتوری بودند که مزین به کاشی‌های نفیس بودند و به سیستم فاضلاب وصل بودند.

636472230693705778

 

بقایای این حمام‌های لوکس در عمق دو متری زمین در سایت باستانی در شهر جیان لیانگ چین کشف شده است. پیش از این خرابه‌های سه سری ساختمان در شهر لیانگ پیدا شده بود که گمان می‌رود بقایای قصر امپراتوری کین باشد. حمام‌های باستانی تازه کشف شده زیر خرابه‌های مذکور پیدا شدند.

به گفته لو روی، محقق موسسه باستان‌شناسی چین و سرپرست این حفاری، این حمام‌ها در محوطه کاخ قرار داشتند.

روی افزود: «حمام‌های مشابهی در قصر ژیان‌یانگ نیز پیدا شده است. قصر ژیان‌یانگ متعلق به کین شی هانگ، اولین امپراتور چین، بوده است».

دو تا از این حمام‌ها تمامی تجهیزات لازم را داشتند و در واقع سرویس بهداشتی بودند. این دو سرویس بهداشتی در محور شمال جنوب قصر قرار داشتند. وان‌های حمام با کاشی‌ پوشانده شده بودند و همچنین کف و دیوارهای این حمام‌های لوکس مزین به کاشی‌های نفیسی بوده است. دو آبراهه یکی در گوشه حمام و دیگری در وان حمام وجود دارد.

 

636472230742768480

 

محققان بر این باورند که سرویس بهداشتی که در قسمت جنوبی قرار دارد، مورد استفاده حاکمان شهر بوده است چرا که اندازه وان و حمام بزرگ‌تر بوده است. سیستم فاضلاب نیز خارج از این حمام قرار داشته است.

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، به گفته دانشمندان، این دو حمام به یک سیستم فاضلاب متصل بودند. این اولین بار است که متخصصان چینی حمامی کامل مجهز به سیستم فاضلاب از دوران امپراتوری کین پیدا می‌کنند.