کشف پارچه باستانی ۶۲۰۰ساله در پرو

0
473

کشف یک پارچه جدید در معبدی در پرو نشان می‌دهد که ۱۸۰۰ سال قبل‌تر از زمانی که تاکنون دانشمندان تصور می‌کرده‌اند ساکنان این منطقه از رنگ نیل برای رنگرزی پارچه‌های کتانی استفاده می‌کرده‌اند.

این روزها رنگ نیل به صورت گسترده تولید می‌شود و مشهورترین مصرف آن در تولید شلوارهای جین آبی است. اما شاید روشی که برای رنگ کردن پارچه کتان اکنون استفاده می‌شود مدیون تکنیک ۶ هزار و ۲۰۰ سال قبل مردمان آمریکای جنوبی باشد.

به گزارش کریستین ساینس مانیتور،باستان شناسان در معبدی در پرو پارچه‌ای باستانی کشف کرده‌اند که شواهد از رنگ شدن آن با رنگ نیل خبر می‌دهد. با بررسی علمی این پارچه مشخص شده که قدمت آن احتمالا ۱۸۰۰ سال بیشتر از قدیمی‌ترین پارچه رنگ شده با رنگ نیل است که پیش از این در مصر کشف شده بود. از ۸ نمونه آزمایش شده از این پارچه ۵ نمونه آن بر اساس تحقیقات به طور حتم با رنگ نیل رنگرزی شده بوده است.

رنگ نیل (Indigo dye) یک نوع آمیزه طبیعی و آلی با رنگ آبی خاصی (نیلی) است. در گذشته، نیل به صورت طبیعی از گیاهان گرفته می‌شد و این فرایند از نظر اقتصادی بسیار مهم بود، چرا که رنگ آبی بسیار کمیاب بود. اما امروزه، هزاران تن نیلی که سالانه تولید می‌شود، به صورت مصنوعی به دست می‌آید.

در طول تاریخ، از گیاهان گوناگونی برای به دست آوردن نیل استفاده شده است، اما بیشترین مقدار به‌دست آمده از گونه ایندیگوفرا بوده که بومی مناطق استوایی است.

اولین گونه نیل تولیدی در آسیا، نیل واقعی بود (ایندیگوفرا تینکتوریا که به نام ایندیگوفرا سوماترانا هم مشهور است). یک نمونه مشابه مورد استفاده در مناطق خنک‌تر نزدیک استوا، مانند جزایر ریوکیو ژاپن و تایوان، استروبیلانتس کیوسیا بوده است. در آمریکای مرکزی و جنوبی، دو گونۀ ایندیگوفرا سافروتیکوسا (آنیل) و ایندیگوفرا آرکتا (ناتال ایندیگو) مهمترین گونه‌های مورد استفاده بودند.

به گزارش خبرآنلاین؛ همچنین در مناطق معتدل‌تر، نیل را از گیاهی به اسم وسمه (ایساتیس تینکتوریا)و دایرز ناتوید (پلی‌گنوم تینکتروم) استفاده می‌شد که این گونه‌ها بیشترین مقدار رنگ را نیز تولید می‌کردند.