کشف نوعی انسان باستانی جدید

0
324

یک ماهیگیر در تایوان فسیلی از استخوان فک پیدا کرد و آن را به یک فروشگاه اشیای عتیقه فروخت. محققان می‌گویند که این فسیل می‌تواند متعلق به نوعی انسان دوران ماقبل تاریخ باشد.

 تخمین زده شده که این فسیل 200 هزار سال قدمت داشته باشد و خود نمونه اول چهارمین نوع انسان ماقبل تاریخ باشد که بسیار قبل‌تر از پیدایش انسان خردمند در آسیا زندگی می‌کرده‌اند.

سه نوع شناخته‌شده‌ی انسانیان باستانی در آسیا شامل انسان راست‌قامت که در جاوا و چین پدیدار شدند، انسان فلورسی که قامتی کوتاه‌تر داشت و در اندونزی می‌زیست و انسان نئاندرتال که در کوه‌های آلتای روسیه زندگی می‌کرد است.

دانشمندان بر این باورند که استخوان فک و دندان‌ها همگام با تکامل انسان‌ها کوچک‌تر شده است. اما برخلاف فسیل‌های پیداشده‌ی مربوط به آن دوران تاریخی، این فسیلی که به‌تازگی جدید شده به دلیل دندان‌های آسیاب بزرگ ضخامت بیشتری دارد، که خود گواه وجود یک گروه متفاوت است.

دکتر یوسوکو کایفو به سی ان ان دراین‌باره گفت: «این استخوان فک قطعا با فسیل‌هایی که از انسان راست‌قامت در شمال چین و جاوا در اختیار داریم متفاوت بوده و احتمالا متعلق به گروهی دیگر است که ما تاکنون از وجود آن‌ها بی‌خبر بوده‌ایم. البته این فقط یک تکه است، اما تاثیر بسزایی داشته است.»

187187_464
فسیل جدید (وسط) از فسیل‌های پیدا شده دیگر در جاوا (چپ) و پکن (راست) ضخیم‌تر است.

محققان تایوانی و ژاپنی نام این انسان باستانی را پِنگ‌هو 1 گذاشتند، زیرا این فسیل در گذرگاه آبیِ پنگ‌هو پیدا شده بود. این گروه 5 سال بر روی استخوان کار کرده‌اند، چون تخمین قدمت آن کاری دشوار بود. زیرا از درون دریا پیدا شده بود.

به گزارش فرارو و به نقل از سی ان ان،دکتر کایفو می‌گوید: «این یافته‌ها به ما نشان داد که تا چه اندازه دانش‌مان محدود است و ما فسیل‌های خیلی کمی در اختیار داریم. این درس بزرگی برای من است.»