کشف قورباغه بدشانس در کهربای 99 ساله

0
415

تعدادی قورباغه‌ کوچک در کهربای 99 ساله پیدا شده‌اند. این جانوران تازه کشف‌شده قدیمی‌ترین نوع قورباغه روی زمین محسوب می‌شوند.

99 میلیون سال پیش، تعدادی قورباغه کوچک که در میانمار امروزی زندگی‌می‌کردند، در چاله‌ای از صمغ درخت افتادند و تا ابد در این ماده چسبناک طلایی گیر افتادند.

با گذر سال‌ها، این ماده چسبناک سفت و سخت شد و این بدن این قورباغه‌های کوچک را در خود حفظ کرد. حالا این جانوران قدیمی‌ترین نوع قورباغه کشف‌شده در کهربا هستند.

این چهار فسیل قورباغه که در کهربایی در جنوب شرق آسیا پیدا شده‌اند، اولین شواهدی وجود قورباغه‌ها در جنگل‌های گرمسیری و مرطوب هستند.

تا پیش از کشف نمونه‌های جدید، قدمت قدیمی‌ترین قورباغه‌های حفظ شده در کهربا، به 40 میلیون سال پیش در کارائیب و 25 میلیون سال پیش در مکزیک برمی‌گردد.

دیوید بلکبرن، از موزه تاریخ طبیعت فلوریدا، در این باره می‌گوید: «تقریبا غیرممکن است که فسیل‌ با این قدمت از موجوداتی به این کوچکی پیدا کرد. در این کهربا تمام استخوان‌های کوچک حفظ شده‌اند».

وی افزود: «یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های کشف جدید، زمینه آن است. این قورباغه‌های بخشی از اکوسیستم گرمسیری بودند. این اکوسیستم باستانی تفاوت چندانی با اکوسیستم امروزی جنگل‌های گرمسیری ندارد، البته به جز انقراض دایناسورها».

قورباغه‌های کوچک و ظریف هستند به همین دلیل فسیل‌های به جا مانده از این موجودات از گذر زمان جان سالم به در نمی‌برند، به‌خصوص در جنگل‌های گرمسیری که روند تجزیه سریع‌تر است.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert؛ قدیمی‌ترین فسیل قورباغه‌ای که تاکنون کشف شده است 190 میلیون سال قدمت دارد. بیشتر رکوردهای فسیلی قورباغه‌ها شامل گونه‌های بزرگ‌تر از اکوسیستم‌های خشک‌تر می‌شود.