کشف شواهدی تازه از پرونده قتل ستار بهشتی

0
317

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش کرد؛  یک منبع آگاه به پرونده ستاربهشتی، وب لاگ نویسی که در سال ۱۳۹۱ جان خود را در بازداشتگاه از دست داد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که یکسال پس از این واقعه، خانواده وی مطلع شده است که در یک گزارش پزشک قانونی خونریزی ریه، کبد، کلیه و مخچه، در زمان بازداشت آقای بهشتی مطرح شده است. به گفته این منبع این گزارش پزشکی قانونی که درپرونده وجود دارد، جای تردیدی باقی نمی گذارد که مرگ این وب لاگ نویس بر اساس خونریزی داخلی و مغزی بوده است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان،  این منبع با اشاره به اینکه پس از ارسال پرونده مرگ ستار بهشتی به دادگاه کیفری آنها از وجود این گزارش پزشک قانونی در میان پرونده ۳۰۰۰ هزار صفحه ای این مرگ مطلع شدند به کمپین گفت: «این گزارش یکی از پزشکان پزشک قانونی است که برای تالار تشریح پزشک قانونی سال گذشته فرستاده است اما خانواده و وکیل ستار تا زمانیکه پرونده در مهرماه امسال به دادگاه فرستاده نشده بود حق خواندن پرونده را نداشتند و از آن بی اطلاع بودند.»

او همچنین گفت: «اواخر مهرماه امسال وکیل ستار بهشتی توانست اجازه کپی نظر پزشک قانونی را از دادگاه بگیرد. پس از آن چون ما متوجه اصلاحات پزشکی نبودیم آن را به چند دکتر متخصص نشان دادیم. پزشکان متخصص توضیح دادند در این گزارش عنوان شده ستار دچار خونریزی ریه، کبد، کلیه و زیر مخچه در مغز شده و همه پزشکان متفق القول بودند که ستار در اثر این خونریزی ها فوت کرده است.»

این منبع با اشاره به نظریه پزشک قانونی که به صورت رسمی اعلام شده بود، گفت: «پزشک قانونی در گزارشی سال گذشته عنوان کرد که مرگ احتمالا بر اثر استرس بوده است در حالیکه ما پس از یکسال متوجه گزارش یکی از پزشکان پزشک قانونی شدیم که در داخل پرونده وجود دارد و بر اساس آن ستار بر اثر خونریزی داخلی فوت کرده است.»

رییس سازمان پزشک قانونی کشور در گفتگوی با خبرگزاری مهر روز سه شنبه ۱۸ تیرماه گفت که بر اساس گزارش نهایی این سازمان، ضربات وارده بر ستار بهشتی کشنده نبوده و نمی تواند باعث مرگ او شده باشد. دکتر احمد شجاعی همچنین گفته که در آزمایشات سم شناسی نیز هیچ موردی مشاهد نشده که مرگ غیر طبیعی او را نشان دهد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در گزارشی که که در ۱۹ آبان ۱۳۹۱ منتشر کرد به نقل از یکی از بستگان بهشتی که جنازهٔ او را دیده بود نوشت: «روی سرش فرورفتگی بزرگی بوده و روی سرش گچ کشیده بودند. صورتش باد کرده بوده‌است. به محض این که بند کفن را باز کردند از کنار زانوی راستش به کفن خون زده و کفن کاملاً خونی شده‌است. علائمی از کالبد شکافی هم روی بدنش بوده‌است.

ستار بهشتی، متولد سال ۱۳۵۶، کارگر و وبلاگ‌نویس ایرانی بود که در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا دستگیر شد. او به اتّهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکهٔ اجتماعی و فیس بوک” بازداشت شده بود. در مدت بازجویی به شدت از سوی پلیس فتا شکنجه شد و در همین جریان درگذشت و در گورستان رباط کریم نزدیک محل زندگیش به خاک سپرده شد. بر اساس گزارش ثبت شده در روابط عمومی بهشت زهرای تهران تاریخ، مرگ ستار بهشتی ۱۳ آبان ماه نوشته شده است.

پس از انتشار خبر مرگ بهشتی، ۴۱ نفر از زندانیان سیاسی زندن اوین در نامه‌ای که در سایت کلمه منتشر شد اعلام کردند که ستار بهشتی روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۳۹۱ در بند ۳۵۰ اوین بوده و آثار شکنجه در تمام قسمت‌های مختلف بدنش مشهود بوده‌است.

در مهرماه امسال کیفرخواست «قتل شبه عمد» برای این پرونده صادر شد و اولین جلسه دادگاه برای رسیدگی به آن پنجم آبان ماه در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری استان تهران منظور شد. پس از صدور کیفرخواست خانواده و وکیل ستار بهشتی به آن اعتراض کرده و خلاف واقع دانستند.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۶ مهرماه با اعتراض به کیفرخواست صادره گفت که تمام تلاش دستگاه قضایی این است که قاتل که یک بازجو است مجازات نشود: « تا لحظه صدور کیفرخواست آقای شهریاری، بازپرس پرونده از عمد بودن قتل ستار صحبت می کرد و همیشه به ما می گفت که شما باید قاتل ستار را ببخشید. می گفت که او هم جوان است و خانواده دارد. اما حالا چطور شد که کیفرخواست شبه قتل عمد را صادر کردند من نمی دانم. تمام تلاششان این است که قاتل که یک بازجو است مجازات نشود.»

پس از اعتراض های مکرر وکیل ستار بهشتی مجددا پرونده برای رفع نقض به بازپرس شهریاری فرستاده شده تا پس از رفع نقض و تشخیص نهایی قتل عمد یا شبه عمد پرونده به دادگاه فرستاده شود.