کشف تابوت 2 متری در اسکندریه

0
298

باستان‌شناسان تابوتی دو متری در مصر پیدا کرده‌اند که دو هزار سال قدمت دارد و از جنس گرانیت سیاه است.

باستان‌شناسان مصری موفق به کشف بزرگ‌ترین تابوت گرانیتی شده‌اند که بیش از دو متر طول دارد. این بزرگ‌ترین تابوت‌دانی است که تاکنون در اسکندریه کشف شده است. در مصر باستان مومیایی‌های افراد مهم را با یک یا چند تابوت چوبی در تابوت‌دان فرار می‌دادند. یکی از مهم‌ترین تابوت‌دان‌های تاریخی تابوت‌دان اسکندر است.

تابوت‌دان یکی از انواع نگهدارنده‌های جسد است که معمولا از جنس سنگ ساخته می‌شود و در سطح بیرونی یا درونی آن تزئینات ویژه‌ای نیز حکاکی می‌شود.

این تابوت بزرگ سنگی در عمق پنج متری زمین کشف شده و در کنار آن یک سردیس بزرگ از مرمر سفید نیز پیدا شده است. دانشمندان احتمال می‌دهند که این سردیس متعلق به صاحب آرامگاه باشد.

636662117519194375

تصویری از سردیس مرمرین

به گفته متخصصان، این تابوت باستانی از زمان تدفین دست نخورده باقی مانده است؛ این تابوت هزار سال پیش در زمان پادشاهی پتلویمیک به خاک سپرده شده است.

باستان‌شناسان این قبر باستانی را طی حفاری منطقه «سیدی جابر» در اسکندریه پیدا کرده‌اند. این سایت باستانی بیش از دو هزار سال قدمت دارد.
پادشاهی پتلویمیک حدود 300 سال، از 332 تا 30 قبل از میلاد مسیح، به طول انجامید.
تابوت تازه کشف‌شده که از گرانیت سیاه ساخته شده است 185 سانتی‌متر ارتفاع، 265 سانتی‌متر طول و 165 سانتی‌متر عرض دارد.

لایه‌ای ملات بین در تابوت و بدنه آن صحیح و سالم است که نشان می‌دهد این در این تابوت از زمان دفن تاکنون باز نشده است.
هنوز مشخص نیست که چه کسی داخل این تابوت قرار گرفته یا سردیس مرمرین متعلق به چه کسی است.

به گزارش آنا از DailyMail، تیم تحقیقانی بقایای حمام رومی بزرگی را نیز در سایت باستانی «صان الحجر» پیدا کرده‌اند. در کنار این سازه آجری 16 متری، ظروف سفالی، مجسمه‌هایی از سفال قرمز، ابزار برنزی، سنگ‌های حکاکی‌شده و مجسمه‌ای از یک قوچ کشف شده است.