کشف آرامگاه بانوی اشراف‌زاده از دوازدهمین دودمان مصر

0
246

آرامگاه یک بانوی برجسته به نام «ساتجنی» که در زمان سلطنت دودمان دوازدهم مصر زندگی می‌کرده است، توسط مصرشناس اسپانیایی در گورستان قوبت‌الهوا واقع در غرب شهر اسوان مصر کشف شد.

گروه تحقیقاتی دانشگاه جائن اسپانیا از سال 2008 مشغول تحقیق و بررسی در قسمت غربی شهر اسوان بوده‌اند و در همان سال هم موفق به کشف چندین جسد تدفین شده صحیح و سالم شدند که متعلق به دوره‌های زمانی متفاوت بود. هرچند، کشف اخیر به عنوان یکی از قابل توجه‌ترین کشفیات در این حوزه به شمار می‌رود.

این تیم پژوهشی به سرپرستی الخاندرو جیمیمز-سرانو آرامگاه ساتجنی، که به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین زنان در زمان خود بوده است، را کشف کردند. براساس گزارش‌ها، محققان داخل آرامگاه بقایای زنی را پیدا کرده‌اند که در دو تابوت چوبی به خاک سپرده شده بود. باستان‌شناسان به کمک سنگ‌نوشته‌ها توانستند نام وی را شناسایی کنند.

ساتجنی به عنوان مادر، دختر و همسر فرمانداران بزرگی شناخته می‌شود. خانواده وی عمدتا در خدمت فرعون آمنمهات سوم (1775-1800 قبل از میلاد مسیح) بودند. وی دختر شاهزاده سارنبهات دوم و مادر هگائیب سوم و آمانی سنب بود؛ دو تن از بالاترین مقامات جزیره الفانتین که تحت سلطنت آمنمهات سوم بود.

636002299269642315

باستان‌شناسان به کمک سنگ‌نوشته‌ها موفق به تشخیص هویت مومیایی شدند.

بدن ساتجنی در کتان پیچیده شده و در دو تابوت از جنس چوب سرو لبنانی قرار گرفته بود. صورت وی همچنان با ماسک «cartonnage» پوشانده شده بود که ترکیبی از کتان و پاپیروس با لایه‌ای از گچ است. تابوت داخلی صحیح و سالم باقی مانده بود که محققان به کمک آن توانستند قدمت چوبی که برای ساخت تابوت بریده شده بود را محاسبه کنند. داخل تابوت بقایای مومیایی شده ساتجنی قرار داشت.

به گفته جیمیمز-سرانو، بدن ساتجنی در موقعیت اصلی خود همراه با برخی از بقایای پوشش لفاف اصلی قرار گرفته بود. جسد در بهترین شرایط ممکن قرار دارد که به تیم انسان‌شناسی اجازه می‌دهد تا درباره شرایط زندگی، سن در هنگام مرگ، بیماری‌ها و ویژگی‌های قومی وی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

636002299269018313

نیم‌تنه‌ای از آمنمهات سوم در موزه برلین

دوره‌ای که آمنمهات سوم بر مصر حکومت می‌کرد از شکوهمندترین دوره‌های تاریخ مصر باستان محسوب می‌شود. آمنمهات سازنده کبیر اهرام و رهبر نظامی تحسین‌برانگیزی بود. وی همچنین ساخت کانالی که دریاچه فیوم را به نیل متصل می‌کرد، به پایان رساند.

این کانال 16 کیلومتر طول و 1/5 کیلومتر عرض داشت. به نظر می‌رسد دوره حکومت وی برای زنانی مانند ساتجنی نیز خوب بوده است چرا که بانوان قادر بودند به موقعیت‌های بالایی در اجتماع دست یابند. علاوه‌ براین دختر وی، سوبک‌نفرو، بر مصر حکومت کرد.

وی به احترام سوبک، خداوندگار تمساح، سوبک‎نفرو نامیده شد که معنای آن «زیبایی‌های سوبک» است. سوبک‎نفرو جانشین برادرش در تاج‌و‌تخت مصر شد. وی احتمالا اولین بانوی فرعون معروف در تاریخ است.

این گروه اسپانیایی در سال 2014 هم موفق به کشف آرامگاه هگائیب سوم، پسر بانو ساتجنی، شدند. وی حکمران محلی در الفانتین و یک راهب خنوم بود. پژوهشگران درون آرامگاه وی، تابوتی رنگ شده و بقایای یک ماسک مومیایی را پیدا کردند.

در میان مهم‌ترین کشفیات این گروه می‌توان به بقایای کهن‌ترین بانویی که مبتلا به سرطان سینه بوده است، اشاره کرد. وی در زمان سلطنت دودمان ششم (2200 سال قبل از میلاد مسیح) زندگی می‌کرده و اشراف‌زادگان الفانتین بوده است.

636002299270734316

ماسکی که چهره زنی را به تصویر می‌کشد در این آرامگاه کشف شد

به گزارش آنا به نقل از AncientOrigins، تمرکز این پژوهش بر حکمرانان الفانتین از زمان پادشاهی کهن تا پایان پادشاهی میانی است. هدف اصلی این گروه نیز بازسازی زندگی و مراسم تشییع جنازه حکمرانان الفانتین و زندگی خانواده‌ آنان که بین سال‌های 2250 تا 1750 قبل از میلاد مسیح زیسته‌اند، است . گورستان قوبت‌الهوا بسیاری از گنجینه‌ها را در خود جای داده است که امید است تیم اسپانیایی به زودی آنها را از خاک بیرون بکشد.