کانادا: گزارش جمهوری اسلامی درباره حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی دقیق نیست

0
136

دولت کانادا چهارشنبه 17 مارس 2021 گزارش جمهوری اسلامی درباره حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی را غیر دقیق، ناکامل و فاقد هر گونه تلاشی جهت پاسخ دادن به سوال‌های تعیین‌کننده‌ای دانست که برای آگاهی از آنچه عملا اتفاق افتاده مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها دولت کانادا چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش جمهوری اسلامی مبتنی بر حقایق، دلایل و یا شهود نیست و کانادا به زودی نتایج تحقیقات خود درباره حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی را منتشر خواهد کرد.

جمهوری اسلامی در این گزارش مدعی شده که هیچ‌کدام از دو موشک شلیک شده از سامانه‌ پدافند هوایی سپاه به هواپیما اصابت نکرده‌اند و گفته که موشک اول در مجاورت هواپیما منفجر شده و اصابت موشک دوم هم از نظر فنی ناممکن است زیرا هواپیما پیش از آنکه موشک دوم به آن اصابت کند، به زمین برخورد کرده و منفجر شده بود.

از طرفی خانواده‌های قربانیان حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی درباره درستی این گزارش حول علل سقوط هواپیما ابراز تردید کرده و خانواده‌های قربانیان حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی در کانادا نیز این گزارش را مردود و در تعارض با منطق دانستند.

خانواده‌های قربانیان این حادثه افزودند که نمی‌توان گزارش نهایی جمهوری اسلامی پس از 14 ماه طفره رفتن را باور کرد.

از سویی وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد که کشورش به ایران اجازه نخواهد داد تا حقیقت درباره سرنگونی هواپیما را پنهان کند.

سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بود خطای فنی که اپراتور سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مرتکب شده باعث سرنگونی هواپیمای اوکراینی شده است.

این سازمان در گزارش پایانی خود درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، وقوع این فاجعه را به علت خطای اپراتور سامانه پدافند هوایی دانست.

پرواز شماره PS 752 خطوط هواپیمایی اوکراین ساعت 6:19 دقیقه صبح 8 ژانویه 2020 و دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام تهران توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران ایران سرنگون شد و همه 176 سرنشین آن، شامل 167 مسافر و 9 نفر خدمه کشته شدند.

سازمان هواپیمایی ایران چهارشنبه در خلاصه گزارش خود درباره این حادثه، گفت:« به دلیل خطای اپراتور سامانه پدافند هوایی.. هواپیما به عنوان هدف دشمن شناسایی شده و در نزدیکی تهران دو فروند موشک به سوی آن شلیک شد.»

العربیه نوشت؛ در گزارش 285 صفحه‌ای جمهوری اسلامی درباره حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، مقصر «اپراتور سامانه پدافند هوایی» عنوان شد که به دلیل «خطا در تشخیص جهت جغرافیایی» این هواپیمای مسافربری را «هدف دشمن» تلقی کرده بود.