کانادا بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو کرد

0
150

کانادا اعلام کرد که بخش مهمی از تحریم‌های اقتصادی‌اش علیه ایران را لغو کرده تا هم به کمپانی‌های کانادایی فرصت ورود دوباره به بازارهای ایران را بدهد و هم درهای گفت‌وگو را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک باز کند.

استفان دیون، وزیر خارجه کانادا، روز جمعه (۱۶ بهمن، ۵ فوریه) اعلام کرد که برخی از تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه ایران در پی دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای لغو شده است.

دولت لیبرال کانادا در هفته‌های گذشته بارها از تمایل به ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران خبر داده و برای گشودن درهای گفت‌وگو و نشان دادن حسن نیت، تحریم‌های اقتصادی را برداشته است.

به گزارش شبکه سی‌بی‌سی کانادا، استفان دیون گفت: «ما برخی از تحریم‌های مرتبط با صادرات تکنولوژی هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را همچنان اعمال خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

وزیر خارجه کانادا همچنین گفت که «ما گام به گام و به تدریج، با چشمانی باز، تعامل با ایران را آغاز خواهیم کرد و همچنان نسبت به نقش‌آفرینی ایران در منطقه (خاورمیانه) و رفتارش نسبت به هم‌پیمانان‌مان از جمله اسرائیل و نیز کارنامه این کشور در زمینه حقوق بشر و سرکوب مردم ایران نگرانی‌های جدی داریم.»

به رغم لغو بخش بزرگی از تحریم‌های اقتصادی کانادا علیه ایران، برخی تحریم‌ها علیه بعضی اشخاص و نهادها در ایران که ظن ارتباط آنها با توسعه برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی وجود دارد، همچنان پابرجا خواهند ماند.

کریستیا فری‌لند، وزیر تجارت کانادا، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «کمپانی‌های کانادایی اکنون می‌توانند خود را برای فرصت‌های تجاری پدیدآمده در پی لغو تحریم‌ها آماده کنند، اما همچنان روند صادرات کالا و تکنولوژی موشکافانه کنترل خواهد شد تا امکان یاری رساندن به پروژه‌های نگران‌کننده موجود در ایران وجود نداشته باشد.»

با لغو تحریم‌ها، به نظر می‌رسد حالا مسیر ازسرگیری روابط دیپلماتیک تهران و اتاوا هموارتر خواهد شد. وزیر خارجه کانادا هفته گذشته در پارلمان این کشور گفته بود که «احتمال بازگشایی سفارت کانادا در تهران وجود دارد، اما این نخستین گام در بازسازی روابط دو کشور نخواهد بود.»

به گزارش دویچه وله؛ روابط دیپلماتیک ایران و کانادا از سال ۲۰۱۱ و در پی تصمیم یک‌طرفه دولت استیون هارپر برای بستن سفارت کانادا در تهران، قطع شد. در پی قطع روابط دیپلماتیک ایران و کانادا، دولت محافظه‌کار وقت اعلام کرده بود که کانادا تحریم‌هایش علیه ایران را حتی در صورت لغو تحریم‌های جهانی، همچنان پابرجا نگه خواهد داشت.

محافظه‌کارها در ماه مه ۲۰۱۳ روابط تجاری کانادا با ایران را نیز کاملا قطع کردند. با روی کار آمدن دولت لیبرال جاستین ترودو در کانادا، حالا امیدها برای بهبود روابط دو کشور پررنگ‌تر شده است.