کاترین اشتون: مذاکرات اتمی با ایران دشوار است و موفقیت آن هم تضمین کردنی نیست

0
175

در یک مصاحبه مشترک مطبوعاتی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی و رئیس دیپلماسی اروپا پس از یک ملاقات دو ساعته، صبح امروز به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

 کاترین اشتون در توصیف مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای ١+۵، آنرا «دشوار» توصیف کرد و گفت که هیچ تضمینی وجود ندارد که به یک توافق نهائی برسد. این در حالی است که قرار است روز ١٧ مارس، دور جدید مذاکرات سیاسی میان دو طرف در وین آغاز گردد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتون ضمن تأیید دشواری گفتگوها اضافه کرد که ما باید با هدف به سرانجام رساندن آن تمام کوشش خود را بکار خواهیم بست.

 جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در سخنانش تأکید کرد که ایران مصمم است که به توافق دست یابد و ما نشان دادیم که برای این کار اراده سیاسی داریم و از طرف خودمان کارمان را انجام می دهیم. ظریف اظهار امیدواری کرد که طرف مقابل نیز «به توافق ژنو پایبند باشد». او گفت پیروزی در مذاکرات «بستگی به طرف مقابل دارد».

 ظریف اضافه کرد که طرف مقابل باید با میل، تصمیم و تعهد به میز مذاکره بیایند تا این که بتوانیم به توافقی دست یابیم که برای دو طرف مورد قبول است. او خوشبینانه پیش‌بینی کرد که در چهار تا پنج ماه آینده می‌توانیم این کار را انجام دهیم و«حتی کوتاه تر از این زمان هم ممکن است.»

بروایت ظریف «ایران توافق نامه‌ای را قبول می کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارد و هیچ سردرگمی وجود نداشته باشد».

حسن روحانی نیز در دیدار با کاترین اشتون سفر وی را به ایران همچون «اراده اروپا» برای انجام یک حرکت جدید توصیف کرد و گفت که ایران و اروپا منافع اهداف و زمینه های مشترک فراوانی برای همکاری دارند.

رئیس دیپلماسی اروپا، امروز هم چنین با علی لاریجانی- رئیس مجلس، نیز ملاقات داشت و با او به گفتگو نشست.

نمایندگان سیاست خارجی اروپا و ایران، در گفتگوهایشان درباره سوریه و افغانستان نیز گفتگو کردند. ظریف اعلام کرد که تروریسم و مواد مخدر و امنیت در افغانستان نیز از موارد گفتگو میان دو طرف بوده است.

کاترین اشتون امروز درباره احساس خود نسبت به ملاقات شب گذشته‌اش از فعالین جنبش زنان در ایران، از واژه «افتخار» استفاده کرد؛ او دیشب در اولین ملاقات خود، نمایندگانی از فعالان جنبش زنان را بحضور پذیرفت.

تاکنون از متن گفتگوها با اعضای جامعه مدنی خبری منتشر نشده است. خبرگزاری‌های داخلی – بجز “ایسنا” – در این باره سکوت کرده اند و ایسنا نیز تنها خبر این نشست را آنهم از قول روزنامه “وال استریت ژورنال” نقل کرده است. این خبرگزاری در نقل قول خود می نویسد که خانم اشتون اظهار نظر کرده است که برایش بسیار مهم است که سطح تمایل ایرانی ها برای همکاری را بسنجد و نیز «بتواند درباره مسائلی که تقریباً برای تمام کشورهای اروپا مورد توجه و نگرانی است» گفتگو کند.