چگونه لاروسی عبدالله، مسئولین امنیتی فرانسه را فریب داد ؟ نوشتاری از فرامرز دادرس،کارشناس اطلاعاتی

0
132

لاروسی عبدالله قاتل زوج پلیس فرانسوی یک مراکشی تبار بود. عبدالله! که به غلط و اشتباه در اوراق هویت فرانسوی ( آببلا) نامیده شده است، موفق شد از تور های امنیتی و اطلاعاتی فرانسوی عبور کند و فاجعه خونین قتل سرگرد ژان باپتیست سالوان و همسر جوان او جسیکا اشنایدر را رقم بزند. این جنایت در آغاز ماه رمضان به حساب حکومت اسلامی ( داعش) نهاده شد. داعش پیش از آغاز ماه رمضان از اعضاء و هواداران خود خواسته بود که اروپا، بویژه فرانسه را بخاک و خون بکشانند.

لاروسی عبدالله،  قربانیان خود را از دیر باز می شناخت، ژان باپتیست سالوان، سال ها افسر پلیس شهرکی بود که عبدالله و خانواده او در آن سکونت داشتند. ژان باپتسیت به تازگی به درجه سرگردی و معاونت کلانتری شهر دیگری نزدیک محل سابق کار خود ارتقا پیدا کرده بود. او دارای فوق لیسانس حقوق از دانشگاه مون پلیه فرانسه بود. سرگرد سالوان یک افسر ورزیده، ورزشکار وعملیاتی پلیس فرانسه و کارشناس مسائل و مشکلات جوامع شهری بود. همسر او جسیکا نیز کارمند پلیس و منشی امور اداری کلانتری شهرک سکونت خانواده عبدالله بود. عبدالله پیش از اینکه به دست پلیس کشته شود یازده دقیقه از صحنه جنایات خود فیلمبرداری و از راه فیس بوک لایو، با حسابی به نام محمد علی، روی شبکه اینترنت پخش کرده بود.

لاروسی عبدالله به دلیل ارتباطاتی که با گروه های تندروی اسلامی در پاکستان و سپس سوریه داشت  در سی ام سپتامبر 2013 به سه سال زندان محکوم شد که ششماه از این مدت، زندان معلق بود. لاروسی عبدالله دو سال بعد در سی ام نوامبر 2015 از زندان آزاد شد. عبدالله پس از آزادی از زندان در دو دوره تحت تعقیب و مراقبت نیرو های امنیتی فرانسوی قرار گرفته بود. او سه ماه پیش از این جنایت در ماه مارس 2016، پس از سلسله عملیات تروریستی بلژیک و پاریس یکبار دیگر برای بازجویی احضار و سپس مورد شنود تلفنی قرار گرفت. او دو شماره تلفن همراه در اختیار داشت. از این شنود ها چیزی عاید پلیس فرانسه نشد.

پخش ساندویچ حلال، شغل پوششی لاروسی عبدالله

لاروسی عبدالله پس از آزادی از زندان یک کاسبی حلال! (پخش ساندویچ حلال) به راه انداخت، همین مسئله موجب فریب مسئولین امنیتی فرانسوی شد. لاروسی عبدالله ظاهرا با موتورسیکلت خود به پخش ساندویچ و همبرگر حلال مشغول بود، او با استفاده از این فرصت موفق شد شماری از آدم ها و اهداف مورد نظر برای عملیات تروریستی آینده خود و اعضای داعش راشناسایی کند.

در همین زمان مسئولین امنیتی فرانسوی خوشحال بودند که لاروسی عبدالله کم کم مشغول جذب شدن در جامعه فرانسه می باشد و خطری از جانب او کسی را تهدید نخواهد کرد. لاروسی عبدالله این عملیات سازمان دهی شده خود را با کمال خونسردی و حرفه ای به پیش می برد. در اینجا می توان گفت که لاروسی عبدالله مانند یک ماًمور ورزیده اطلاعاتی کار کرده و توانسته بود از پوشش کار خود به نحوه کاملاً حرفه ای بهره ببرد.

ارزیابی اشتباه مسئولین امنیتی فرانسه

اشتباه ارزیابی های اطلاعاتی مسئولین آنالیز اخبار می تواند یکی از دلایل اصلی در عدم پیش بینی حرکات لاروسی عبدالله باشد. در سیستم های اطلاعاتی ازبررسی و تقاطع مجموعه اخبار، اطلاعات به دست می آید. خبر باید حاوی عناصر تشکیل دهنده ومشخص کننده  باشد. سپس نوبت به مسئولین بررسی اخبار و آنالیز اطلاعات است که از بطن این اخبار به اطلاعات مهم و حیاتی دست یابند. مسئولین می دانستند که لاروسی عبدالله یک کاسبی پخش ساندویچ حلال به راه انداخته است و در منطقه سکونت خود و شهرک های اطراف آن به اینکار می پردازد. مسئولین بخود زحمت ندادند که بدانند در منطقه زندگی عبدالله و پیرامون آن، اغلب ساکنین مغربی تبار ( اهل کشور های الجزایر،مراکش و تونس) سکونت دارند و بیشتراین ساکنین بیکار و با کمک های دولتی و خرده کارهای سیاه و اعلام نشده روزگار را می گذرانند. بجز این مسئله به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی که سال ها است دستکم در مناطق مهاجر نشین فرانسه دیده می شود در هر محلی چند اغذیه فروشی که اغلب مواد خوراکی حلال عرضه می کنند وجود دارند.

با شناختی که از ساکنین این مناطق در دست است، کمتر کسی از این مردم حاضراست ساندویچ حلال را بطور تلفنی سفارش دهد و بابت آن مبلغی میان پانزده تا بیست و پنج در صد اضافه پرداخت نماید. گذشته از این ها در فرهنگ این مردمان رسم است که هنگامی که پولی خرج می کنند به دیگران نشان بدهند و از این راه برای خود کسب اعتبار نمایند.

این شهرک ها  از پر ماجرا ترین شهرک های حومه استان پاریس می باشند. بارها دیده شده بود که جوانان عرب و مسلمان تبار بطور گروهی به ماًمورین آتش نشانی، پلیس و کلانتری این منطقه حمله کرده اند و شهر را به جنگ خیابانی و آتش کشانده اند.

مسئولین اطلاعاتی فرانسه باید از خود می پرسیدند که آیا اصولاً کسب و کار لاروسی عبدالله می توانسته رونق داشته باشد؟  و آیا او به اندازه کافی مشتری داشته است؟ که بتواند بیش از یک سال به این کار ادامه دهد. مسئولین امنیتی فرانسه می توانستند ضمن توجه به این مسئله مهم، با زیر نظر گرفتن حرکات مالی و درآمد های لاروسی عبدالله متوجه پوششی بودن کار و کسب عبدالله بشوند.

بریدن سر خرگوش، تمرینی برای بریدن سر آدم ها

مسئولین امنیتی فرانسوی بخوبی می دانستند که از یک سال و نیم پیش تاکنون یکی از اهداف داعش به دام انداختن، نظامیان، پلیس و ماًمورین انیفورم پوش دولت فرانسه بود. داعش قصد داشت با سربریدن گروگان های خود وحشت بزرگی در فرانسه و جهان ایجاد نماید. چندی پیش اخباری به دست آمده که گفته می شد جوانان مغربی تبار مظنون به طرفداری از گروه های افراطی مسلمان  در جنگل های اطراف محل اقامت خود به بهانه پیک نیک و کباب خوری، خرگوش سرمی برند. سربریدن خرگوش در پیک نیک، خود پوششی موجه و تمرینی برای بریدن سر آدم ها بوده است.

لاروسی عبدالله پس از کشتن سرگرد پلیس به خانه ویلایی او که دیواری کوتاه داشت  وارد شده و گلوی جسیکا، همسر فرمانده پلیس را در برابر چشمان کودک سه ساله او بریده است.

در پی قتل فرمانده پلیس و همسر او، رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر کشور فرانسه در سخنرانی های خود، نیرو های اطلاعاتی و امنیتی فرانسه را از سهو و خطا مبری دانستند.

دوشنبه بیستم ژوئن 2016