چهار تن از متهمان به قتل فرخنده در افغانستان به اعدام محكوم شدند

0
285

درچهار چوب اين پرونده كه دو روز پيش از سوی دادگاه ابتدائی درشهر كابل مورد بررسی قرار گرفت، ٤٩ تن از جمله ١٩ مامور پليس متهم شده بودند. بر اساس حکم امروز دادگاه، زين العابدين مجاور( متولي) زيارت شاه دوشمشيره، محمد يعقوب، محمد شريف و عبد البشير كه از طرف دادستان، عامل اصلي جنایت شناخته شده اند، به إعدام محكوم شدند. برای هشت متهم ديگر حكم شانزده سال زندان صادر شد و هجده تن ديگر، از سوی دادگاه بی گناه دانسته شدند.
پس از صدور حكم، قاضی دادگاه ابتدایی گفت: حكم دادگاه در مورد متهمان نهائی نیست و أنها میتوانند فرجام خواهی نمایند.
او همچنان در مورد ١٩ پلیس متهم در رویداد قتل فرخنده كه در جمع أنها چند افسر نیز وجود دارند، گفت: حكم دادگاه در مورد أنها روز یكشنبه هفته ی أینده اعلان خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جلسات قبلی دادگاه، سارنوال ( دادستان)، متهمان این پرونده را به سه گروه مختلف تفکیک کرد : عاملان اصلی كشتن فرخنده، پلیس هائی كه در انجام وظیفه ی خود برای جلوگیری ازین رویداد غفلت كرده اند و بالاخره، أنعده از مسئولان پلیس كه از اختیاراتشان برای جلوگیری از روی دادن این حادثه استفاده ننموده اند.
در همین حال، برادر فرخنده از حكم دادگاه در مورد متهمان قتل خواهر خود، ابراز نارضایتی كرد و گفت: با ید تمامی متهمان مجازات میشدند.

بتاریخ ٢٨ ماه حوت سال پار، جمعی از مردان احساساتی و خشمگین بانو فرخنده ی ٢٨ ساله را به گمان اینكه قرأن را أتش زده است، در كنار زیارت شاه دو شمشیره در شهر كابل به ضرب سنگ و چوب و مشت ولگد كشتند و پیكرش را به أتش كشیدند. وقوع این رویداد بلافاصله با واكنش های منفی شدید مدافعان حقوق بشری، فعالان جامعه ی مدنی و برخی شهروندان أگاه افغانستان رو برو گردید و در رسانه های داخل و خارج و همچنان درشبكه های اجتماعی بازتاب گسترده پیداكرد و رهبران حكومت وحدت ملی افغانستان به مردم و خانواده ی فرخنده وعده دادند كه این موضوع را باجدیت پیگیری خواهند كرد.