پاسخ همسر نازنین زاغری به ادعاهای دادستان تهران

0
184

ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی درباره اظهارات تازه دادستان تهران درباره همسرش و ارتباط او به بی بی سی فارسی و فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام گفت: «هفته گذشته اتهامات جدیدی به نازنین وارد شد در حالی که قرار بود به زودی با آزادی مشروط آزاد شود و امروز هم دادستان تهران ادعاهای عجیبی را مطرح کرده، چیزی دارد اتفاق می‌افتد که من متوجه نمی‌شوم. اما آنچه در روزنامه‌ها به نقل از دادستان تهران خواندم درست نبود. نازنین هیچ وقت مدیر نبوده و چنین وظیفه‌ای نداشته است. او فقط دستیار بخش رسانه‌ای بی بی سی بوده. آن‌ها به‌جای رویترز، بی بی سی را مطرح کرده‌اند تا بر انگلیسی بودنش تاکید کنند. من فکر می‌کنم دولت ایران باید از شهروندان خود حمایت کند و  از آنها به عنوان طمعه برای مقاصد سیاسی استفاده نکند.»

همسر نازنین زاغری گفت: «فکر می‌کنم رییس جمهور جمهوری اسلامی باید محکم‌تر عمل کند و در مقابل این حرکت‌ها واکنش نشان دهد.»

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز ۲۵ مهرماه اتهامات تازه‌ای به نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی وارد کرد که از زمان بازداشت تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان درباره آن صحبت نکرده‌ بودند. گفته‌های دادستان تهران در حالی است که این زندانی دوتابعیتی در تاریخ  ۱۶ مهرماه ۹۶ با سه اتهام تازه مواجه شده که در صورت تایید در دادگاه، حکم او را تا ۱۶ سال دیگر افزایش می‌دهد.

نازنین زاغری روز یکشنبه ۱۶ مهرماه از زندان اوین به شعبه ۳۳ بازپرسی دادسرای زندان اوین منتقل شده و در آن‌جا سه اتهام جدید «عضویت در سازمان‌هایی که برای براندازی نظام و جاسوسی علیه جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند» و «دریافت پول از سازمان‌های بیگانه» و «شرکت در تظاهرات علیه جمهوری اسلامی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در لندن» به او تفهیم شده است که در صورت تایید با ۱۶ سال حبس دیگر مواجه خواهد بود. در حالی که قرار بوده بر اساس قانون آزادی مشروط به زودی آزاد شود.

جعفری دولت آبادی روز ۲۵ مهرماه تابعیت بریتانیایی نازنین زاغری و کار کردن در کشوری که در آن زندگی می‌کرده را شامل جرم دانسته و گفته است: «شوهر وی تبعه انگلستان و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلستان بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است.»

جعفری دولت آبادی مدعی شده نازنین زاغری «مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام نموده است.» دادستان تهران آموزش خبرنگاری آنلاین را با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام معنا کرده و در ادامه گفته است: «چگونگی استفاده از ایمیل مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است.»

دادستان تهران حتی نامه دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس برای آزادی نازنین زاغری را «موید ارتباط وی با دولت انگلستان و اهمیت این متهم برای‌ آن کشور» دانسته است. مقامات کشورهای مختلف که تبعه‌شان در حال حاضر به اتهامات مختلف در زندان اوین به سر می‌برند خطاب به مسوولان ایران بارها نامه‌نگاری و یا در مصاحبه‌های خواستار آزادی اتباع خود شده‌اند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ آقای دولت‌آبادی در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود از دو زندانی دیگر به نام‌های سهیل عربی و رضا شهابی ذکریا گفت و حبس‌های مضاعف آن‌ها را قانونی جلوه داد.