ویروس کرونا؛ کاهش تدریجی محدودیت‌ها در کشورهای اروپایی

0
224

از روز دوشنبه با کاهش تدریجی مقررات شدید منع تردد در اسپانیا، پوشین ماسک در شبکه حمل و نقل عمومی این کشور اجباری خواهد شد.

پدرو سانچر نخست وزیر اسپانیا گفت که دولت شش میلیون ماسک، عمدتا در ورودی شبکه حمل و نقل عمومی، توزیع خواهد کرد و ۷ میلیون ماسک دیگر برای توزیع در اختیار مقام های محلی خواهد گذشت.

بزرگسالان در اسپانیا برای اولین بار بعد از چندین هفته امکان پیدا کردند برای ورزش بیرون بروند.

مقررات منع تردد برای کودکان زیر ۱۴ ساله یک هفته پیش کاهش یافته بود.

از روز ۱۴ مارس مردم فقط اجازه داشتند برای خرید مواد غذایی و دارو، رفتن سر کار در صورتی که دورکاری از خانه ممکن نبود، و راه بردن سگ ها برای مدتی کوتاه بیرون بروند.

آمار کل مرگ در اسپانیا اکنون ۲۴ هزار و ۸۲۴ مورد است اما شمار روزانه قربانیان درحال کاهش بوده است.

بالاترین آمار مرگ در اروپا به ایتالیا مربوط می شود و پس از آن بریتانیا و اسپانیا قرار دارند.

ایتالیا روز شنبه از مرگ ۴۷۴ نفر دیگر خبر داد که آماری بالاتر از روزهای اخیر بود اما به نوشته روزنامه ریپابلیکا این شامل ۲۸۲ نفری است که در ماه آوریل در جایی غیر از بیمارستان ها درگذشته اند، و قبلا در آمارها محسوب نشده بودند.

آقای سانچر گفت که اسپانیا اکنون پاداش فداکاری در جریان مقررات منع تردد را درو می کند. این مقررات یکی از شدیدترین ها در جهان بود.

او همچنین گفت که دولت ۱۶ میلیارد یورو کمک به مقام های منطقه ای برای مقابله با تبعات اقتصادی این اپیدمی را تصویب خواهد کرد.

پرستاری در بروکسل

سایر کشورهای اروپایی

مقررات منع تردد در سایر کشورهای اروپایی هم درحال تسهیل بوده است، هرچند مقررات فاصله گیری اجتماعی به قوت خود باقیست. برخی کشورها پوشیدن ماسک در فروشگاه ها و شبکه حمل و نقل عمومی را الزامی کرده اند.

فرانسه روز شنبه اعلام کرد که تدابیر اضطراری ملی که هم اکنون برقرار است را تا ۲۴ ژوئیه تمدید خواهد کرد. این تدابیر اختیارات ویژه ای برای اعمال محدودیت ها جهت مقابله با اپیدمی به دولت می دهد، با این حال طرح کاهش محدودیت ها از روز ۱۱ مه به بعد همچنان اجرا خواهد شد.

در اتریش فروشگاه های کوچک دو هفته پیش باز شدند اما حالا کلیه فروشگاه ها مجوز شروع کار را خواهند داشت. آرایشگاه ها هم باز خواهند شد.

مجارستان برای اولین بار بعد از چند هفته اجازه سفرهای تجاری از سایر کشورها را خواهد داد و در آلمان کلیساها، موزه ها و زمین های بازی کودکان از روز دوشنبه باز خواهد شد.

در بریتانیا بوریس جانسون، نخست وزیر، روز جمعه گفت که هفته آینده طرحی را برای کاهش مقررات منع تردد اعلام خواهد کرد، البته به شرطی که معیارهای مورد نظر هیات مشاوران علمی دولت محقق شده باشد.

آمار مرگ در بریتانیا روز جمعه با ۷۳۹ مورد افزایش ۲۷ هزار و ۵۱۰ نفر اعلام شده بود.

در نروژ سینماها از روز ۷ مه با ظرفیت ۵۰ نفر در هر سالن باز خواهد شد و در جمهوری چک از روز ۱۱ مه با ظرفیت ۱۰۰ نفر در هر سالن.

سن سباستین
بزرگسالان در اسپانیا برای اولین بار روز شنبه اجازه یافتند بیرون ورزش کنند
وضعیت در روسیه و هند

روسیه روز شنبه گفت که آمار مبتلایان ۹۶۲۳ نفر افزایش یافته است که جهش بی سابقه دیگری از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در این کشور است. به این ترتیب شمار کل مبتلایان در روسیه از ۱۲۴ هزار نفر فراتر می رود.

مقام ها همچنین از مرگ ۵۷ نفر دیگر خبر دادند به طوری شمار کل قربانیان به ۱۲۲۲ نفر رسید. با این حال روزنامه واشنگتن پست می نویسد که کارشناسان آمار واقعی مرگ و میر در روسیه را خیلی بالاتر از آمار رسمی می دانند.

شهردار مسکو روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت تخمین می زند که حدود دو درصد جمعیت پایتخت – یعنی بیش از ۲۵۰ هزار نفر – مبتلا شده باشند.

در هند هم مقام ها درحال بررسی این موضوع هستند که آیا شمار بی سابقه ابتلا که جمعه گزارش شد فقط جهشی موقتی بود یا بخشی از یک روند نگران کننده تازه است.

نیمی از ۲۲۹۳ مورد تازه که در این کشور گزارش شد مربوط به ایالت ماهاراشترا بود. این ایالت شامل شهر بمبئی، پایتخت تجاری هند، می شود.

هند تاکنون از ابتلای ۳۷ هزار و ۳۳۶ نفر و مرگ بیش از ۱۱۰۰ نفر در طول این اپیدمی خبر داده است که نسبت به جمعیت ۱.۲ میلیارد نفری این کشور کم است.

بی بی سی نوشت؛ مقررات شدید منع تردد برای بیش از پنج هفته در سراسر هند برقرار بوده است. وزیر کشور هند می گوید بخش عمده این مقررات حداقل تا ۱۷ مه ادامه می یابد.