وقت‌کشی جمهوری اسلامی با مذاکرات برای دستیابی به بمب اتم

0
211

منابع آمریکایی و بین‌المللی تاکید می‌کنند که تحت پوشش ادامه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام»، حکومت جمهوری اسلامی قصد دارد برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود را پیش برده و به یک کشور «آستانهٔ اتمی» تبدیل شود.

به گزارش مجله «فارین پالیسی»، دولت بایدن در ملاءعام می‌گوید که کماکان به بازگشت جمهوری اسلامی به برجام امیدوار است، اما پشت پرده مقامات ارشد آمریکا نگران این هستند که جمهوری اسلامی با طولانی کردن روند مذاکرات، به دنبال وقت خریدن برای تولید بمب اتم باشد.

به گفته این مجله، خروج عجولانه آمریکا از افغانستان که به تسخیر این کشور به دست طالبان انجامید، و به دوستان و دشمنان ایالات متحده اشتیاق پرزیدنت بایدن برای خروج از خاورمیانه و تمرکز بر تهدید چین در خاور دور را نشان داد، چیزی که کارشناسان آن را «سندروم افغانستان» نام‌گذاری کرده‌اند، عزم جمهوری اسلامی را برای دستیابی به بمب اتم و توسعه‌طلبی در منطقه جزم کرده است.

العربیه نوشت؛ دنیس راس، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در امور خاورمیانه، در این باره می‌گوید: «جمهوری اسلامی آشکارا دیگر از ما نمی‌ترسند. این به این معناست که ما واقعاً قدرت بازدارندگی لازم را نداریم، چه در موضوع هسته‌ای و چه منطقه‌ای.»

در پاسخ به این پرسش که آیا واشینگتن «طرح جایگزین»ی در صورت شکست مذاکرات وین دارد یا خیر، یک مقام ارشد آمریکایی به «فارین پالیسی» گفت: «طرح جایگزینی که ما نگرانش هستیم، طرح احتمالی جمهوری اسلامی برای توسعه برنامه هسته‌ای تسلیحاتی‌ خود است.»