وضعیت دردناک پناهجویان افغانستانی در پایگاه هوایی آمریکا در دوحه

0
446

طبق ایمیل‌های داخلی منتشر شده مقام‌های آمریکایی که با وبگاه «اکسیوس» به اشتراک گذاشته شده است، پناهجویان افغانستانی در پایگاه هوایی «العُدید» آمریکا در دوحه قطر در شرایطی وخیم به سر می‌برند.

بنا بر گزارش تارنماهای خبری و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل»،‌ طبق گزارشی که در وبگاه اکسیوس منتشر شده است، «کالین سالیوان» یکی از مقام‌های فرماندهی مرکزی آمریکا و مأمور ویژه نظارت روز جمعه هفته گذشته (۲۹ مردادماه) ایمیلی را به مقام‌های وزارت خارجه و پنتاگون با موضوع «وضعیت وخیم در دوحه» که به پایگاه هوایی «العُدید» اشاره دارد، ارسال کرد.

طبق این گزارش،‌ در ایمیل فوق، سالیوان در بخشی از این ایمیل نوشته بود: «می‌خواهم اطمینان پیدا کنم که همگی شما در جریان قرار بگیرید».

آن طور که در گزارش اکسیوس آمده است، سالیوان در پیام خود نوشت: «در حالی که به هیچ وجه اوضاع در کابل و شرایطی که افغان‌ها از آن در حال گریز هستند، کم‌ اهمیت جلوه نمی‌دهم، خود ما مقصر وضعیت فعلی در دوحه هستیم».

در یکی از این پیام‌های ارتباطی این گونه آمده بود: «امروز هوا رطوبتی است. محلی که افغان‌ها در آن به سر می‌برند، یک جهنم زنده است. آشغال، ادرار، مدفوع، استفراغ، سطح زمین را دربرگرفته است».

«ویلیام برنز» سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در اظهارنظر در خصوص این ایمیل به پایگاه خبری «هیل» این گونه گفت: «ما درک می‌کنیم که اوضاع دشوار و پرچالشی برای این قشر و خانواده‌های آسیب‌پذیر وجود دارد و ما به ارائه محیطی امن، ایمن و بهداشتی همچنان متعهد هستیم».

برنز در ادامه افزود که فرماندهی مرکزی آمریکا «بسرعت ظرفیت و تجهیزات را برای ارائه کمک‌های ضروری انسانی برای پناهجویان (افغان) ایجاد کرده است… ما بر روی افزایش ظرفیت، پردازش سریع و تسهیل اقدامات رو به جلو متمرکز بوده‌ایم».

پنتاگون نیز اواخر روز سه‌شنبه اعتراف کرد که شرایط در پایگاه هوایی العدید، هولناک بوده است.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «ما آگاه هستیم و مثل بقیه درباره وضعیت بهداشتی افتضاح در قطر که به واسطه تعداد بی‌شمار (پناهجویان) و سرعت افزوده شدن پناهجویان به این پایگاه است، نگران هستیم»