وزیر خارجه آمریکا: بازگشت به برجام مهمترین و اساسی‌ترین کار جمهوری اسلامی

0
38

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید هرچند به باور او رژیم جمهوری اسلامی از مسیر بازگشت به تعهدات برجام دور است، اما راه دیپلماسی اقتضا می‌کند که رژیم جمهوری اسلامی به تعهدات خود پایبند باشد و به اجرای آنها بازگردد. 

آقای بلینکن دوشنبه در گفتگو با تلویزیون سی ان ان گفت: پرزیدنت بایدن به روشنی موضع خود را اعلام کرده است. اگر رژیم جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات خود در قالب توافق‌ هسته‌ای بازگردد، ما هم همین کار را خواهیم کرد و بعد از آن با متحدان و شرکای خود کار کرده تا توافقی طولانی مدت و قوی‌تر بسازیم و همچنین دیگر موارد از جمله برنامه موشکی رژیم جمهوری اسلامی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه را نیز مشخص کنیم. 

آقای بلینکن افزود: مشکلی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، این است که در ماه‌های اخیر، رژیم جمهوری اسلامی گام به گام، محدودیت‌ها را که تحت توافق گذاشته شود بود، برداشته است. ما از توافق خارج شدیم، رژیم جمهوری اسلامی هم شروع به برداشتن شماری از محدودیت‌های توافق کرد و نتیجه این شد که آن‌ها بیش از هر زمان دیگری به ساخت سلاح هسته‌ای،‌ نزدیکتر شده‌اند. توافق هسته‌ای این زمان را به بالای یک سال افزایش داد اما طبق گزارش‌های عمومی، این زمان اکنون به سه تا چهار ماه رسیده و به مسیر غلطی پیش می‌رود.

وزیر خارجه ایالات متحده گفت: از این رو مهم‌ترین و اساسی ترین کار برای رژیم جمهوری اسلامی این است که به اجرای تعهدات خود بازگردد. آن‌ها از آن فاصله دارند ولی اگر چنین کنند، راه دیپلماسی آن‌جا است و ما هم حاضر به گام در آن مسیر هستیم. 

صدای آمریکا نوشت؛ آنتونی بلینکن در پاسخ به این پرسش که پس این رژیم جمهوری اسلامی است که باید گام اول را بردارد، گفت: پرزیدنت بایدن در این مورد به صراحت گفته است. آن‌ها باید به اجرای تعهدات بازگردند و اگر این کار را کنند، ما هم همین کار را خواهیم کرد.