وزیر امور شهرک‌ها در اسرائیل: «بازگشت بایدن به برجام خطر جنگ میان اسرائیل و جمهوری اسلامی را بیشتر می ‌کند»

0
117

تساحی هنغبی، وزیر امور شهرک ها در اسرائیل، شامگاه چهارشنبه چهارم نوامبر، هشدار داد که موضع جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، در خصوص توافق برجام، «خطر جنگ میان اسرائیل و جمهوری اسلامی را بیشتر می کند».

بر اساس گزارش تارنمای شبکه «آی۲۴نیوز»، تساحی هنغبی، وزیر امور شهرک‌ها در اسرائیل شامگاه چهارشنبه چهارم نوامبر، ضمن «اشتباه» خواندن توافق هسته‌ای برجام اعلام کرد که بازگشت جو بایدن به این توافق، خطر جنگ میان اسرائیل و ایران را افزایش می دهد.

تساحی هنغبی که از موضع بنامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل حمایت می‌کند، تصریح کرد: «بایدن مدتهاست که آشکارا می‌گوید به توافق هسته‌ای برجام باز خواهد گشت و من فکر می‌کنم که این بازگشت منجر به رویارویی اسرائیل و جمهوری اسلامی خواهد شد».

وزیر امور شهرک‌ها در اسرائیل همچنین افزود که وی نگران پیروزی احتمالی جو بایدن در بسیاری از موارد، از جمله شهرک‌های کرانه باختری نیست اما، در مورد جمهوری اسلامی شرایط فرق می‌کند و این موضوع یک استثناست.

وی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی تاکید کرد که توافق هسته‌ای موسوم به برجام با دولت جمهوری اسلامی که توسط دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید از نگاه وی، بنیامین نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی«یک اشتباه» است.

تساحی هنغبی همچنین گفت که سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بر جمهوری اسلامی تا کنون موثر بوده و نتیجه بهتری داشته است. بر اساس گفته‌های وی، توافق احتمالی دونالد ترامپ با ایران «توافق متفاوتی» خواهد بود زیرا او از طریق تحریم و «فشار حداکثری» سعی خواهد کرد نظام جمهوری اسلامی را به میز مذاکره بکشاند.  

رادیوفرانسه نوشت؛ با این حال، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه سوم نوامبر، هرگونه مذاکره جدید درباره مفاد توافق هسته ای برجام با رئیس جمهوری آینده آمریکا را رد کرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز سه شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا هیچ تاثیری روی خط مشی جمهوری اسلامی نخواهد داشت.