وزیر امورخارجه ایتالیا و هیأت اقتصادی در ایران؛ ایتالیا خواستار گسترش روابط دوجانبه است

0
671

پاثولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا، به منظور دیدار با مقامات جمهوری اسلامی با هدف پیشبرد روابط اقتصادی و سیاسی نزدیکتر میان دو کشور، روز سه شنبه ۴ اوت / ١٣ مرداد، وارد تهران شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، پس از دیدار با “پاثولو جنتیلونی” همتای ایتالیایی خود گفت: دو کشور ایران و ایتالیا باید فراتر از سطح عادی تجارت، برای روابط اقتصادی متوازن، درازمدت و دربرگیرنده سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی کنند.

از زمان دستیابی به توافق اتمی میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان، وزیران بلندپایه کشورهای فرانسه و آلمان همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن سفر به ایران با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو نمودند.

پاثولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا پیش از این گفته بود: روابط اقتصادی ایتالیا با ایران در دوران تحریم به شدت ضربه دید اما توافق اخیر هسته ای فرصتی برای بهبود تدریجی در روابط میان دو کشور است.

در این سفر دو روزه، وزیر اقتصاد ایتالیا و یک هیأت بزرگ اقتصادی، پاتولو جنتیلونی را همراهی می کنند. دو کشور ایران و ایتالیا امیدوار هستند تا همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و کشاورزی توسعه یابد.

موضوعات مقابله با تروریسم، همکاری در زمینه‌های مواد مخدر، حقوق بشر، جرائم سازمان یافته و موضوعات متعدد فرهنگی، آموزشی و میراث فرهنگی در محور گفتگوهای وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و ایتالیا قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ایتالیا، از جمله کشورهای اروپایی است که در سال‌های پیش از تحریم‌های جهانی علیه ایران از جمله شرکای ایران بود. بدنبال دستیابی به توافق اتمی با ایران، مقامات ایتالیایی در پی ایجاد فضای همکاری با ایران به ویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی هستند.