وزارت خارجه آمریکا می‌گوید چهلمین سالگرد اشغال سفارت یادآور رفتار بدخواهانه رژیم جمهوری اسلامی است

0
555

دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران، میزبان مراسمی در این وزارتخانه برای گرامیداشت خدمت و فداکاری گروگان‌های سابق خواهد بود.

در بیانیه‌ای که توسط این دفتر منتشر شده، آمده است: «این مراسم، شجاعتی که همه گروگان‌های سابق و خانواده‌های آنها در آن شرایط غیرقابل تصور نشان دادند را گرامی می‌دارد. ما مشتاق فرا رسیدن روزی هستیم که بتوانیم در شرایطی امن دیپلمات‌های آمریکا را به تهران بفرستیم. باعث تاسف است که این سالگرد به عنوان یادآور تاریخچه طولانی رفتار بدخواهانه رژیم جمهوری اسلامی و خطری که [جمهوری اسلامی] در طول ۴۰ سال گذشته متوجه ایالات متحده و جهان کرده است، برگزار می‌شود.»

این بیانیه می‌افزاید: «دولت ایالات متحده کماکان از رژیم ایران می خواهد همه شهروندان آمریکایی بازداشت شده و آنهایی که ناپدید شده‌اند، از جمله رابرت لوینسون، سیامک نمازی، ژیو وانگ، و دیگران را آزاد کند.»

بنا بر دفتر تاریخ‌نگاری وزارت خارجه ایالات متحده، ۴۰ سال پیش، در تاریخ ۴ نوامبر ۱۹۷۹، شماری از دانشجویان ستیزه‌جوی وابسته به دولت جمهوری اسلامی به سفارت آمریکا در تهران حمله کردند و بیش از ۵۰ آمریکایی، از کاردار گرفته تا پایین‌‌رتبه‌‌ترین کارکنان آن، را به اسارت گرفتند.

به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران و بازداشت کارکنان آن، ایالات متحده در تاریخ ۷ آوریل ۱۹۸۰ روابط دیپلماتیک خود با دولت جمهوری اسلامی را قطع کرد. گروگان‌ها در نهایت در تاریخ ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱ آزاد شدند؛ با این حال، روابط دیپلماتیک همچنان قطع ماند و در حال حاضر سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است.

به گزارش صدای آمریکا؛ طبق بیانیه‌ای که گروه اتحاد علیه جمهوری اسلامی هسته‌ای منتشر کرده است، ۴۴۴ روزی که دیپلمات‌های آمریکایی به گروگان گرفته شده بودند «همچنان روابط امروز ایالات متحده و جمهوری اسلامی را شکل می‌دهد و معرف رژیم [جمهوری اسلامی] به جهان است؛ رژیمی که به گروگانگیری به عنوان یکی از ارکان راهبرد ژئوپولیتیک خود ادامه می‌دهد.»