همسر انوشه آشوری: همسرم یک قربانی دوتابعیتی در زندان ایران است

0
250

همسر انوشه آشوری روز چهارم مهرماه با انتشار درخواستی برای جمع‌آوری امضا، خواستار آزادی این زندانی از  ایران شد. در این دادخواست که تاکنون نزدیک به ۲۵ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، آمده آقای انوشه آشوری هرگز فعالیت سیاسی و یا مقام دولتی در زندگی نداشته و در ارتباط با اسرار محرمانه دولتی نبوده به همین دلیل بازداشت او یک حرکت سیاسی است. آقای آشوری با حکم ۱۲ سال حبس در اندرزگاه هفت سالن ۱۲ زندان اوین به سر می‌برد. در این بند اکثر زندانیان با جرایم جاسوسی و یا همکاری با دول متخاصم مانند احمدرضا جلالی، ژیائو وانگ و مسعود مبصر حضور دارند.

«شهرزاد ایزدی» همسرش را یک شهروند قربانی دوتابعیتی» خوانده که به عنوان مهره چانه زنی بین دو دولت جمهوری اسلامی و انگلستان استفاده می‌شود. همسر انوشه آشوری همچنین در این درخواست، اشاره کرده که او از داشتن وکیل انتخابی محروم بوده و در نتیجه خودش در دادگاه از خود دفاع کرده است. همسر آشوری با اظهار نگرانی از وضعیتش نوشته «او با اتهامات جعلی در یک زندان بدنام لاغر می‌شود.»

خانم ایزدی اتهام جاسوسی همسرش را «جعلی» خوانده است.

همسر آقای آشوری در ابتدای نامه درخواست خود نوشته انوشه آشوری در سفری به ایران برای ملاقات مادرش بازداشت شده است. همسر آقای آشوری، او را ۶۵ ساله، مهندس بازنشسته و کسی که علاقمند به علوم، فضا و مهندسی عمران بوده معرفی کرده است.

خانم ایزدی در ادامه این درخواست نوشته ست، اقای آشوری هرگز درگیر هیچ فعالیت سیاسی نبوده ولی او را محکوم به ۱۲ سال حبس به اتهام جاسوسی برای دولت اسراییل کرده‌اند.

همسر این زندانی محکوم به زندان با اظهار اینکه او هیچ‌گاه فعالیت سیاسی نداشته و هرگز مقام دولتی نداشته یا آگاه به اسرار دولتی نبوده، نوشته است: «من باور دارم که او به عنوان مهره چانه‌زنی بین دو دولت جمهوری اسلامی و انگلستان استفاده می‌شود و یک شهروند دوتابعیتی قربانی است.»

همسر انوشه آشوری با اشاره به اینکه او حتی از داشتن وکیل انتخابی محروم شده و خودش به تنهایی در دادگاه از خود دفاع کرده است: «وکلای او رد شدند و در نهایت مجبور شد که خودش از خود در دادگاه دفاع کند. درخواست تجدید نظر او نیز بدون هیچ‌گونه اثبات مدرکی برای تایید اتهام مطرح شده علیه او رد شد.»

خانم ایزدی در این درخواست‌نامه نوشته: «من از مقامات ایران می‌خواهم تا همسرم را آزاد کنند و از دولت انگلستان هم می‌خواهم هر کاری که در قدرت‌شان است برای بازگرداندن همسرم به خانه‌اش انجام دهند.»

در حال حاضر حدود ۱۷ زندانی خارجی و دوتابعیتی در زندان‌های ایران با اتهامات امنیتی مانند جاسوسی یا همکاری با دول متخاصم و حکم‌های سنگین به سر می‌برند.  خانواده برخی از این زندانیان از جمله همسر نازنین زاغری، بابک نمازی پدر باقر و برادر سیامک نمازی و همسر ژیائو وانگ در جریان اجلاس مجموع عمومی سازمان ملل در هفته جاری به نیویورک سفر کرده بودند تا ملاقات‌هایی با سران کشورها برای آزادی عزیزانشان داشته باشند.

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران؛ آقای آشوری دارای دو فرزند دختر و پسر است که هر دو ساکن بریتانیا هستند. برای اولین بار غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ پنجم شهریور ماه بازداشت انوشه آشوری شهروند دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی را پس از یک سال بازداشت علنی کرد. تا آن زمان اعضای خانواده او در برابر بازداشتش سکوت کرده بودند. انوشه آشوری، ۶۵ ساله و مهندس عمران که از نوجوانی به انگلستان مهاجرت کرده در تمام سال‌های گذشته بارها به ایران رفته و آمد داشته و هیچ وقت هم مشکلی برای او پیش نیامده بود. با این حال او در آخرین سفرش به ایران در مرداد ۹۶ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس به اتهام «جاسوسی» و دو سال حبس به اتهام «تحصیل مال نامشروع و اموالی که از سرویس موساد اخذ کرده» و «استرداد ۳۳ هزار یورو به نفع جمهوری اسلامی ایران» محکوم شد.