هشدار 33 سناتور جمهوری‌خواه به بایدن برای بازگشت به برجام

0
219

33 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار دادند، چنانچه دولت او اجازه ندهد که توافق جدید با جمهوری اسلامی توسط کنگره آمریکا تصویب شود، این نهاد قانون‌گذار برای جلوگیری از اجرای این توافق، اقدام خواهد کرد.

سناتورها در این نامه که دوشنبه، 7 فوریه تهیه شده، به صراحت تأکید کرده‌اند، برای اطمینان از این‌که دولت بایدن در توافق جدید خود با جمهوری اسلامی، به قوانین ایالات متحد پایبند خواهد بود، از «تمام گزینه‌ها و اهرم‌های موجود» استفاده خواهند کرد.

دور هشتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، روز سه‌شنبه 8 فوریه از سرگرفته شده است. همزمان رویترز خبر داده است که ادامه این مذاکرات بر قیمت جهانی نفت نیز تاثیر گذاشته و آن را کاهش داده است.

العربیه به نقل از رویترز نوشت، بازار نفت پیش‌بینی کرده است که اگر تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی لغو شود و این کشور بتواند نفت خود را به‌ فروش برساند، عرضه جهانی نفت افزایش پیدا خواهد کرد.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و دیگر سناتورهای ارشد این کشور در نامه خود به بایدن عنوان کردند، اگر رئیس‌جمهوری به تعهدات قانونی خود، مبنی بر تضمین نظارت کنگره برای بازنگری و یا اعمال تغییرات در برجام عمل نکند، اجرای هر گونه توافق جدید با جمهوری اسلامی، «به‌شدت با ممانعت مواجه خواهد شد.»

آن‌ها در نامه خود جزئیاتی از اقدامات احتمالی خود ارائه ندادند اما جمهوری‌خواهان پیشتر از تاکتیک‌های مختلفی برای مقابله با طرح‌های جو بایدن استفاده کرده بودند که باعث کاهش سرعت تصویب آن‌ها شده است.