نیویورک پست: ضعف بایدن در برابر جمهوری اسلامی به جنگ می‌انجامد

0
225

کناره‌گیری ریچارد نفیو، معاون نماینده ویژه ایالات متحده در امور جمهوری اسلامی و دو دیپلمات دیگر از مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام»، «نشانه‌ای وحشتناک» برای مذاکرات جمهوری اسلامی و سیاست خارجی آمریکا به طور کل است که ممکن است به «جنگ» بینجامد.

نفیو در دولت‌های قبلی آمریکا از سال 2006 تا 2013 یکی از مسئولان طراحی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بود، و یکی از اعضای ارشد تیمی بود که در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، «برجام» را با ایران امضا کردند.

نفیو و همکارانش ظاهرا با رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور جمهوری اسلامی، بر سر شیوه و میزان تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی دچار اختلاف شده‌اند. آنها از واشینگتن خواسته بودند تحریم‌های موجود را سفت و سخت اجرا کند، و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت فشار بگذارد تا موارد بی‌شمار نقض «برجام» توسط جمهوری اسلامی را اعلام کند.

با تاکید بر اینکه آنچه جمهوری اسلامی را در نهایت در سال 2015 به تن دادن به «برجام» مجبور کرد، «تحریم‌های سنگین» آمریکا بود، دیپلمات‌های مستعفی به دولت بایدن اصرار کرده بودند یا جمهوری اسلامی را بابت رفتارهای بدِ مکررش تنبیه کند، یا بپذیرد که جمهوری اسلامی مذاکرات هسته‌ای را «تا ابد» طول خواهد داد.

العربیه به نقل از روزنامه نیویورک پست می‌نویسد؛ چنانکه به نظر می‌رسد، وزارت خارجه دولت بایدن قصد دارد آنقدر مذاکرات را «کش بدهد» تا جمهوری اسلامی اعلام کند اتمی شده است. بایدن آنقدر نسبت به «گزینه‌های جایگزین» برای «توافق ویرانگر اتمی» بی‌میل است که ترجیح می‌دهد چشمانش را بر این حقیقت ببندد که جمهوری اسلامی فقط برای «وقت‌کشی» مذاکره می‌کند.

این مقاله نتیجه می‌گیرد که نه تنها باید انتظار داشت «رژیم شیطانی جمهوری اسلامی» در دوران صدارت بایدن اتمی شود، بلکه باید مطمئن بود سایر دشمنان آمریکا، که پی برده‌اند دیپلماسی ایالات متحده «بی‌دندان» است، بر شرارت‌های خود خواهند افزود. دولت بایدن، به جای «صلح از مسیر قدرت»، ضعفی را برگزیده که به احتمال زیاد به جنگ منتهی خواهد شد.