نمایندگان آمریکا و ایران پیش از مذاکرات سوریه با یکدیگر گفتگو می‌کنند

0
212

یک دیپلمات آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته است که پیش از آغاز مذاکرات امروز وین بر سر بحران سوریه، جان کری وزیر امور خارجۀ آمریکا، با همتای ایرانی اش محمد جواد ظریف، گفتگو و تبادل نظر می‌کند.

وزرای امور خارجۀ آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان، گفتگوهایشان را برای یافتن راه حل بحران سوریه امروز در وین از سر می گیرند. قرار است فردا جمعه این مذاکرات با حضور وزرای امور خارجۀ برخی دیگر از کشورهای اروپایی و منطقه ای از جمله ایران پی گرفته شود. این اولین بار است که ایران در گفتگوهای بین‌المللی بر سر بحران سوریه شرکت می‌کند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجۀ فرانسه، با استقبال از این مذاکرات و حضور ایران در آنها گفته است که “اگر توافقی در این گفتگوها به دست آید، بیشتر بر سر روش‌ها خواهد بود و توافقات اساسی متأسفانه هنوز نیازمند مذاکرات بیشتر است.”

وزیر امور خارجۀ آلمان، فرانک والتر اشتن مایر، نیز در اظهاراتی مشابه ضمن اشاره به حضور همۀ کشورهای دخیل در بحران سوریه گفته است که امید به موفقیت این مذاکرات کم نیست.

جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، از این مذاکرات به عنوان اقبالی برای خروج از “جهنم کنونی سوریه و جستجوی راه حل سیاسی برای پایان دادن به آن” یاد کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا گفته است که “از جمله موضوع‌های مورد بحث در مذاکرات وین، نقش بشار اسد در دورۀ انتقال قدرت و مدت زمان چنین دورۀ انتقالی است؛ به همین خاطر از تک تک شرکت کنندگان در این مذاکرات پرسیده خواهد شد که از نظر آنان دورۀ انتقالی چه مدت زمانی باید به درازا بکشد.”

قرار است در مذاکرات فردا، علاوه بر آمریکا، ترکیه، عربستان و روسیه، نمایندگان فرانسه، آلمان، انگلستان، ایران، مصر و همچنین نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا شرکت کنند. دولت عربستان گفته است که مذاکرات جمعه فرصت یا مناسبتی برای سنجیدن جدیت روسیه و ایران برای حل سیاسی بحران سوریه است.

در این حال، جورج صبرا از رهبران مخالفان میانه‌روی بشار اسد، نسبت به حضور ایران در مذاکرات وین ابراز نارضایتی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ همزمان معاون وزیر امور خارجۀ روسیه میکائیل باگدانوف، گفته است که کشورش تقریباً هر روز با مخالفان بشار اسد گفتگوی تلفنی انجام می دهد و با آنان در مسکو، استانبول و پاریس نیز دیدار و گفتگو می کند. معاون وزیر امور خارجۀ روسیه همچنین گفته است که این کشور با ارتش آزاد سوریه جلسات بحث و گفتگو دارد.