نخست وزیر فرانسه شرایط بازگشایی را اعلام کرد

0
183

ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه گفته است که بعد از تسهیل مقررات منع تردد در روز ۱۱ مه زدن ماسک در شبکه حمل و نقل عمومی و مدارس راهنمایی اجباری خواهد شد.

آموزش در مدارس به تدریج از سر گرفته خواهد شد، یعنی ابتدا از پیش دبستانی و مدارس ابتدایی. انتظار می رود با بازگشایی مدارس پوشیدن ماسک برای دانش آموزان ۱۱ تا ۱۵ ساله اجباری شود.

همزمان نخست وزیر اسپانیا هم طرح پایان تدریجی منع تردد را تشریح کرده که هدف آن رسیدن به “وضع عادی جدید” تا پایان ماه ژوئن است.

بازگشایی در فرانسه چطور اتفاق می افتد؟

فروشگاه های عرضه کننده کالاهای غیرضروری و بازارها بار دیگر از روز ۱۱ مه باز خواهد شد، اما میکده ها و رستوران ها همچنان تعطیل می ماند.

نخست وزیر فرانسه گفت که فروشگاه ها می توانند از مشتریان خود بخواهند ماسک بزنند و باید از حفظ فاصله یک متری میان آنها اطمینان حاصل کنند.

به علاوه مردم عادی می توانند بدون داشتن مجوز از خانه خارج شوند و اجازه تجمع های حداکثر ۱۰ نفری داده خواهد شد. مهدکودک ها هم باز می شوند اما گروه های نگهداری کودکان نباید از ده نفر بزرگتر باشد.

فرانسه در کنار بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا شاهد یکی از بدترین آمارهای مرگ و میر در اثر کووید-۱۹ در اروپا بوده.

وزارت بهداشت فرانسه گفت روز سه شنبه آمار جان باختگان ۳۶۷ نفر افزایش یافت و به ۲۳ هزار و ۶۶۰ نفر رسید. تاکنون ۱۲۹ هزار و ۸۵۹ نفر در این کشور مبتلا شده اند.

با این حال پذیرش بیماران در بیمارستان و شمار بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه (آی سی یو) درحال کاهش بوده است.

آقای فیلیپ در سخنانش در پارلمان گفت که دولت تخمین می زند مقررات منع تردد جان ۶۲ هزار نفر را نجات داده باشد، اما برای پرهیز از فروپاشی اقتصادی وقت تسهیل مقررات فرارسیده است.

او گفت تا زمانی که واکسن یا درمانی موثر در دسترس نیست “مجبوریم با این ویروس کنار بیاییم.”

او اولویت های فرانسه را “حفاظت، تست کردن و جداسازی (بیماران)” برشمرد.

پارلمان پس از بحث درباره این طرح با اکثریت بزرگی آن را تصویب کرد. برای رعایت ایمنی فقط ۷۵ نماینده از ۶۰۰ عضو اجازه داشتند در صحن مجلس حضور پیدا کنند و دیگران به طور نیابتی رای دادند.

“خطر موج دوم”

آقای فیلیپ تاکید کرد که فرانسه باید گام های احتیاطی محکمی برای جلوگیری از وقوع موج دوم ابتلا به ویروس کرونا بردارد.

او گفت: “موج دوم ضربه ای به بافت تضعیف شده بیمارستانی خواهد بود… و تلاش ها و فداکاری ها در این هشت هفته را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.”

او افزود که اگر موارد تازه ابتلا کمتر از روزانه سه هزار نفر نباشد مقررات منع تردد تسهیل نخواهد شد.

در دو هفته اخیر میانگین ابتلا در فرانسه روزانه حدود ۲۱۶۲ مورد بوده است.

آقای فیلیپ گفت هدف تعیین شده دولت انجام حداقل ۷۰۰ هزار تست کرونا در هفته از روز ۱۱ مه به بعد است، که با هزینه دولت انجام خواهد شد.

او گفت: “بعد از شناسایی فرد مبتلا، ما شناسایی و تست کردن کلیه کسانی که با او در تماس بوده اند را صرف نظر از اینکه علائمی دارند یا نه شروع می کنیم. همه آنها تست خواهند شد و از آنها خواهیم خواست خود را منزوی کنند.”

بی بی سی نوشت؛ آقای فیلیپ گفت بعد از ۱۱ مه هر جا امکان داشته باشد مردم باید از خانه کار کنند.