نامه شیرین عبادی به کاترین اشتون در خصوص طرح اتهامات به نرگس محمدی

0
249

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل 2003 و رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به مواضع برخی مسئولان حکومتی و سایت ها و رسانه های وابسته به طیف محافظه کار در خصوص نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر ابراز نگرانی کرد و اتهام های وارد شده را ناصحیح دانست.

پس از ملاقات کاترین اشتون با گوهر عشقی- مادر ستار بهشتی-، نرگس محمدی و 5 فعال دیگر حقوق زن در ایران، برخی مسئولان حکومتی و سایت ها و رسانه های وابسته به طیف محافظه کار در موضع گیری هایی با انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی، اتهام هایی را هم به خانم محمدی نسبت دادند. کاترین اشتون اولین سفر خود به تهران را با دیدار با 7 نفر از فعالان حقوق زن آغاز کرد.

به گزارش خبرنامه به نقل از سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه خانم عبادی به خانم اشتون در تاریخ 14 مارچ 2014 که رونوشت آن برای کمیسر عالی حقوق بشر، خانم پیلای، آقای احمد شهید ، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران و گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر نیز ارسال شده، به شرح زیر است:

سرکار خانم کاترین اشتون

مسئول محترم امور خارجه اتحادیه اروپا

با سلام و احترام

پس از ملاقات شما با خانم گوهر عشقی- مادر ستار بهشتی-، خانم نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر و 5 فعال حقوق زنان در ایران، خبرهای نگران کننده ای را شاهد بوده ایم.

خانم فاطمه رهبر، رییس فراکسیون زنان نماینده مجلس شورای اسلامی در اظهار نظری که در سایت ها منتشر شده و خطاب به جنابعالی است، بیان کرده که نرگس محمدی فردی با سابقه مبارزه مسلحانه است.

کاظم انبارلویی در روزنامه رسالت که متعلق به جناح محافظه کار تندرو است، در مقاله ای که در روزنامه چاپ و منتشر شده است ادعا کرده که نرگس محمدی محارب است و در پرونده اش عملیات مسلحانه دارد.

در اینجا لازم می دانم که به 2 نکته اشاره کنم، اولا مجازات فرد محارب و مسلح اعدام است و کارکرد این گونه خبرها و اظهار نظرها در روزنامه هایی چون کیهان و رسالت در واقع پرونده سازی علیه فعالان اجتماعی است.

در اقدامی دیگر بیست نماینده مجلس در اعتراض و رسیدگی به این ملاقات، طی نامه ای خواستار حضور وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه در مجلس شده اند.

رییس مجلس شورای اسلامی و رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و برخی نمایندگان مجلس در مصاحبه های متعدد اظهار نظرهای تندی علیه این ملاقات داشته اند. سایت های فارس ومشرق و روزنامه های وطن امروز، کیهان، جوان و رسالت در مقالات منتشر شده خود با اشاره به سوابق محکومیت و بازداشت های خانم نرگس محمدی او را فردی فتنه گر، عامل فتنه و فرد مسلح و محارب خوانده اند.

متاسفانه به نظر می رسد تندروها با ایجاد چنین شرایط امنیتی، زمینه سازی های گسترده ای برای برخورد با این افراد تدارک می بینند.

افکار عمومی با توجه به شناخت خود از این افراد می دانند که طرح چنین اتهاماتی علیه این افراد بی اساس و کذب است و صرفا برای توجیه اقدامات آتی تندروها علیه این افراد صورت می گیرد.

نرگس محمدی، زن چهل ساله ای است که هنگام انقلاب، 6 ساله بوده است و درزمان وقوع عملیات های مسلحانه توسط برخی گروه ها، کودکی دبستانی بوده و هرگز به هیچ گروه مسلحی تعلق نداشته و فعالیتی نکرده است. او یک روزنامه نگار و فعال در حوزه حقوق زنان و حقوق بشر است و بیش از ده سال است که با کانون مدافعان حقوق بشر همکاری مفید و مستمر داشته است و کلیه فعالیت های اجتماعی وی با مشی مسالمت آمیزی صورت گرفته است. و لذا اینگونه اظهارات مقامات و روزنامه ها مبنی بر انجام عملیات مسلحانه و محارب بودن او قابل پیگرد قضایی است. اما متاسفانه همان گونه که در مورد شکایت مادر ستار بهشتی اقدامی از سوی قوه قضاییه صورت نپذیرفت، در این موارد نیز امیدی به پیگیری و رسیدگی وجود ندارد.

اینجانب ضمن تکذیب ادعاهای بی اساس جناح تندرو علیه این افراد، بر اساس تجربه های سال های اخیر اعلام می دارم که این جوسازی ها برای ایجاد موانع جدید و برخوردهای امنیتی علیه این افراد است که به عنوان فعال زنان در این ملاقات حضور داشته اند.

شیرین عبادی

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر

۱۴ مارچ 2014

رونوشت:

کمیسر عالی حقوق بشر، خانم پیلای

آقای احمد شهید ، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران

گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر